I samband med uppdateringen inför det som Volvo kallar modellår 2013 ändras flera detaljer på bland annat V70. D3-motorn är numera en 2,0-litersdiesel med 136 hästar som blir miljöklassad med manuell låda. V70 D4 finns i två varianter: med 2,0-litersfemma och 163 hästar med framhjulsdrift, samt med 2,4-litersfemma och 163 hästar med fyrhjulsdrift. Samtidigt sänks förbrukningen för D5 med 215 hästar. Dessutom lanseras flera nya färger och fälgar samt en helljusassistent.
Framför allt justeras priserna över hela programmet. Bland annat blir D5-motorn 1.000 kronor billigare och 115-hästarsdieseln DRIVe (som numera kallas D2) blir 5.000 kronor dyrare.
Enligt de första prisuppgifterna som både auto motor & sport och våra läsare tagit del av skulle dock bensinmotorn T4 och etanolmotorn T4F få priset höjt med mellan 29.100 och 34.100 kronor.
Men så blir det inte. Volvo ”gör en pudel” och tar bort den stora prishöjningen eftersom marknaden reagerat negativt.
”För T4 och T4F har vi tagit bort den stora prisökningen på grund av de rådande marknadskrafterna. Pristillägget är nu 2.000 kronor för modellår 2013. Det nya priset gäller sedan en vecka tillbaka”, säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar Sverige AB.
Gasmotorn 2.5T AFV (som nu heter Bi-Fuel) får dock en prishöjning på mellan 37.000 och 42.000 kronor – men nu ingår installation av gasdriften, något som tidigare kostade extra.
”För Bi-Fuel-modellen angav vi tidigare ett nettopris. Nu anger vi bruttopriset. Det betyder att kunden tidigare betalade för installationen, den ingår i priset nu. Det ger ett renare pris”, säger Bo Larsen.