Provkörd: Lillvärstingen BMW M135i

Auto motor & sports reporter Nils Svärd fortsätter sin BMW-resa och befinner sig nu strax nordost om München. Dagens provkörningsobjekt är "värstingvarianten" av den nya 3-dörrarsversionen i BMW:s 1-serie, M135i.

Nils Svärd befinner sig strax nordost om München och provkör BMW M135i, del två i nya M Performance-satsningen.

Nils Svärd befinner sig strax nordost om München och provkör BMW M135i, del två i nya M Performance-satsningen. Foto: James Holm

Hej Nils, hur är läget idag?

Som utlovat befinner jag mig fortfarande inom Bayerns landsgränser men istället för en förnuftig kombi kör jag en vagn som endast är till för att sätta hjärtan i brand och sälja på vill-ha känslan – M135i i 3-dörrarsversion.

Mmmm, spännande.

Ja, M är ordet. M135i är del två i BMW:s nya M Performance-satsning som ska utgöra ett mellanting av vanliga BMW-modeller och de renodlade M-monsterbilarna. Första M Performance blev ju faktiskt en diesel – M550d xDrive – som jag körde här i München i våras. (Se ams nr 7, 2012 för utförlig rapport). Nu kommer äntligen deras första bensinmotor.

Vilken motor sitter i M135i?

Motorn härstammar ifrån 335i, men M135:ans motor är mer varvvillig och istället för 306 hästar har effekten höjts till 320. Väldigt nära klassiska 321-hästar från M3 E36 från 1995.

Och hur är den då?

Det här är en rivig liten krabat! Över 300-galopphästar i lilla 1-serien märks. Sprinten 0-100 km/h går på imponerande 4,9 sekunder med automatlådan, medan den manuellt växlade tar 5,1 sekunder på sig. Motorljudet bjuder på härlig sång trots att turboaggregat är ökända för att dämpa upplevelsen något. Ljudupplevelsen förstärks även med artificiellt motorljud i kupén via bilen högtalarsystem, något som fungerar helt ok men låter lite väl konstgjort vid gasuppsläpp. Både styrning och chassi är omarbetat av M-divisionen och Michelin Pilot Super Sport-däcken greppar fint, men exakta körintryck avvaktar jag med till den utförligare rapporten som kommer i auto motor & sport nr 16. Se även filmklippen här nedan!

Något negativt?

Jag är lite förvånad att de inte kostat på sig att montera en mekanisk diff som standard. Bilen har ju fått ett M-namn för tusan! En riktig bakdiff kommer troligtvis inte ens som tillval, enligt BMW-folket som ursäktar sig med att bilen är en gatbil och inte tänkt att bli körd på bana i någon större utsträckning. För oss nordbor skulle en bakdiff förstås också göra nytta i halt vinterväglag. För att få en mer vinteranpassad M135i får vi istället vänta till november då den fyrhjulsdrivna xDrive-versionen kommer ut på marknaden, tyvärr då bara i automatväxlat utförande.

Vad blir priset?

Det är däremot bättre än befarat. Gamla 1 M Coupé gick på halvmiljonen, men nya M135i kostar från mer nåbara 365.000 kronor för 3-dörrarsversionen respektive 372.000 kronor för den med fem dörrar. Den erbjuds med både 6-växlad manuell låda och 8-stegad automatlåda.

En utförligare rapport om BMW M135i redovisas i nummer 17/2012 av auto motor & sport. Den kommer ut i butik den 9 augusti, eller något tidigare om du är prenumerant.

 

Filmen nedan är inspelad på en frifartssträcka på autobahn.

Behändigt format och kraftig motor - svårslagen kombination!
756
92