Myter och fakta om dubbdäck

Vintern är nästan här men ändå är det nog väldigt många som väntar in i det sista med att byta. Kan det vara så att vinterdäck endast går att köra på vintern?

Nokian pumppulamelli

Den patenterade mönsterkanalen ska enligt Nokian öka greppet i väta och på is.
Klicka på bilden för fullstorlek!

Skriverier om vinterdäck orsakar alltid en del rabalder eftersom vissa långlivade osanningar om däckstyperna tycks ha blivit vedertagna sanningar. Nokian Tyres försöker nu ställa saker tillrätta med att komma med en del information som de hoppas ska öka trafiksäkerheten. 

En myt som Nokian vill knäcka är att många tror att vinterdäck har högre rullmotstånd och att de slits fort samt att man därför väntar in i det sista med att montera dem. Nokians tekniska chef Allan Ostrovskis  försöker härmed slå hål på dessa osanningar:

"I själva verket har vinterdäck vanligtvis lägre rullmotstånd än sommardäck, vilket beror på deras mönster som är kraftigt lamellerat. Dessutom har vinterdäck än annan typ av gummiblandning och stomkonstruktion."

Däremot ska man vara noga med att kolla lufttrycket i däcken för att kunna spara på bränslet och däcken. För lågt däcktryck ökar bränsleförbrukningen, försämrar köregenskaperna, ökar däckslitaget och påfrestar däckets stomkonstruktion. Redan 30 procent för lågt lufttryck halverar däckets livslängd.

"På vintern bör lufttrycket kontrolleras i en varm hall med rumstemperatur. Om trycket kollas ute i kylan kan lufttrycket bli för lågt eftersom däcken behöver mer luft i kylan. Kan du inte kolla däcktrycket i en varm hall så ska du öka trycket med 0,1 bar (10kPa) per varje -10 grader. Jag rekommenderar att lufttrycket ökas med 0,2 bar (20 kPa) på vinterdäck", säger Allan Ostrovskis.

Nokian Hakkapeliitta

Nokian säger att denna uppfinning har samma funktion som den stötupptagande hälen på en joggingsko. Luftkanalen mjukar upp och absorberar påverkan av dubbet och ska göra körningen mjuk och följsam.
Klicka för fullstorlek!

Numera använder inte vinterdäcksfabrikanterna längre ståldubb, utan det är lättmetalldubbar med aluminiumstomme som sliter mindre på vägbanan än tidigare. Dubbarna även blivit lättare: 1,1 gram mot 1,7 gram tidigare. Av miljöskäl försöker man få ned vikten ytterligare samt även minska antalet dubb. Nokian meddelar dock att detta inte ska påverka säkerheten. 

Det är framförallt vid svartis och frosthalka, när temperaturen ligger runt nollstrecket, som dubbdäck är överlägsna friktionsdäck. Även hårdpackad snö kan ge lika dåligt grepp som is.

"Dubbarnas uppgift är att jämna ut variationer på väglaget. Dubbarna slår sönder ishinnan på vägbanan och greppar in i isen, även om det finns vatten på isen. Dubbfria vinterdäck klarar inte av det," berättar Allan Ostrovskis.

Den allmänna rekommendationen är att skifta däck från drivaxel till frirullande axel efter cirka 800 mils körning.

"Drivdäck slits fortare än frirullande däck. På dubbdäck är det ännu mer viktigt att skifta däck eftersom dubbutsticket ökar i takt med körda mil. Utsticket på frirullande däck däremot minskar en aning. På en framhjulsdriven bil kan man i värsta fall förlora greppet, om skillnaden på greppet på grund av dubbutsticket är för stor mellan fram- och bakdäcken. Om du märker en tydlig skillnad på slitaget mellan drivdäck och frirullande däck så är det klokt att skifta däcken direkt", rekommenderar Allan Ostrovskis.

Nokian är noga med att framhålla vikten av att använda rätt däck för årstiden eftersom vinterdäck och sommardäck skiljer sig markant ifrån varandra vad gäller gummiblandning, mönster och konstruktion. 

"Jämfört med sommardäck har dubbfria vinterdäck en mjukare gummiblandning och ett öppet mönster med många lameller. Hemligheten bakom greppet på nordiska dubbfria vinterdäck är den täta lamelleringen och den mjuka gummiblandningen. Syftet med de skarpa lamellkanterna är att öka greppet. Tack vare nya slitbanegummiblandningar har moderna vinterdäck betydligt bättre våtgrepp. På torr och våt asfaltväg ger robusta dubbdäck till och med bättre grepp och köregenskaper än nordiska dubbfria vinterdäck som har mjukare gummiblandning", avslutar Allan Ostrovskis.

Nokian Hakkapeliitta

Nokian säger att denna uppfinning har samma funktion som den stötupptagande hälen på en joggingsko. Luftkanalen mjukar upp och absorberar påverkan av dubbet och ska göra körningen mjuk och följsam.
Klicka för fullstorlek!

Jag kör dubbat (gasa)! Jag kör odubbat (bromsa)!
524
291