De mest opålitliga bilarna – och de bästa

Brittiska Warranty Direct har publicerat sin lista över de mest pålitliga bilmodellerna de senaste 15 åren – och även de som går sönder oftast och är dyrast att reparera. Bland vinnarna hittar vi en svensk bilmodell och "värstinglistan" är ingen kul läsning för de tyska premiumtillverkarna.

Audi RS6 sedan V10 biturbo

Funderar du på att köpa en Audi RS6? Se då till att det finns ett rejält utrymme i budgeten för reparationer. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Även om vi alla gillar roliga bilar är det aldrig kul när "pärlan" står på verkstaden. Det för med sig besvär att komma till och från verkstaden, hyra en ersättningsbil och sen får man en räkning som kan förstöra hushållsbudgeten för lång tid framöver.

Trygghetsnarkomanerna kan nu putsa läsglasögonen för brittiska Warrenty Direct firar 15 år som företag och publicerar en lista som täcker all den information om bilar som man samlat på sig under dessa år. Warrenty Direct har skapat en "Reliability Index" för hur driftsäkra bilar är och då är det inte enbart antalet verkstadsbesök som räknas in utan även reparationskostnaden, tiden på verkstad och åldern/körsträckan på bilen som vägs in.

Vill man ha ett så billigt och bekymmersfritt bilägande som möjligt är det ett lågt tal på "Reliability Index" som man ska eftersträva. Den bilmodell som har allra högst pålitlighet och dessutom låga reparationskostnader är Mitsubishi Lancer mellan 2005-2008, med indextalet 6. Med svenska ögon kan vi stolt konstatera att Volvo S40 (1996–2004, första generationen) hamnar på delad femteplats med indextalet 16, omgiven av en mängd japanska bilmodeller. Även Mercedes E-klass får gott betyg med en delad åttonde plats och indextalet 20.

Volvo S40 V40 2001

Är du trygghetsnarkoman och vill inte köra en Toyota Corolla? Tänk Volvo S40 istället, går sällan sönder och är billig att reparera - enligt Warranty Direct i Storbritannien. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Vänder vi på listan från Warranty Direct och letar efter "värstingarna" – de som går sönder oftast och är dyrast att reparera – finner vi en gedigen samling av tyska premiummodeller. Allra sämst och dyrast att äga är Audi RS6 (årsmodell 2002–2011) med indexbetyget 1.285. På andraplatsen hittar vi en annan prestandamodell, BMW M5, som får ett bättre betyg (717) men inte heller är billig att äga.

Warrany Direct pekar speciellt ut Porsche 911 i sitt Reliability Index som en väldigt pålitlig bilmodell i sitt segment, men de dyra reparationskostnaderna ger ändå ett högt indexbetyg på 442. Den enda "vanliga" bilmodellen i värstinglistan är Citroën XM på tionde plats, och där kan vi väl gissa att den komplicerade gashydrauliska fjädringen inte är varken pålitlig eller billig att reparera.

Är du nyfiken på vilket indexbetyg din egen bilmodell får hos Warrany Direct och deras Reliability Index är det bara att klicka på länken. Där är det även lätt att jämföra med andra bilmodeller i samma storleksklass. 

Mitsubishi Lancer 2007

Mitsubishi Lancer är den mest felfria bilmodellen och dessutom billigast att reparera, enligt Warranty Direct.

Audi RS6 engine V10 biturbo

Den turbomatade V10:an i Audi RS6 är en av de mest imponerande maskiner vi kört. Men modellen har sin baksida och det är reparationskostnaderna när något går fel. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Den här listan ser ut precis som jag trodde. Tyska premiummodeller är överskattade!
544
263