VW XL1 – världens snålaste och halaste bil

Jodå, Volkswagen ska serieproducera den futuristiska "1-litersbilen" XL1 med plats för två personer. Bränsleförbrukningen uppges till otroliga 0,9 l/100 km och luftmotståndet är lika imponerande: Cd 0,189. Därmed är VW XL1 den snålaste och halaste bilen – någonsin!

VW XL1 MY2014 Geneva 2013

Volkswagen XL1 är extrem på flera sätt, även när det gäller dimensionerna. Längden och bredden är inte så ovanliga med 397 respektive 166 centimeter bred men XL1 är endast 115 centimeter hög. Vikten är endast 795 kilo. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Vill man få uppmärksamhet ska man vara bäst. Det vet alla idrottare, företagsledare och artister. Regeln kan även föras över till bilindustrin och Volkswagen meddelar idag att man ska serieproducera den bil som blir snålast i världen med det absolut lägsta luftmotståndet som uppmätts.

"Det där är väl ingen riktig bil?" kanske någon tycker och det ska medges att Volkswagen har tänkt lite utanför den berömda boxen. Men många gånger räcker det med två personer i en bil och det är inte helt ovanligt att sportbilar bara har plats för två, utan att man tycker att det är konstigt.

Motorn i XL1 är en tvåcylindrig diesel på 0,8 liter med toppeffekten 48 hk. Den stöttas av en elmotor på 27 hk (20 kW) och drivningen sker via en sjustegad DSG-låda. Toppeffekten låter inte så märkvärdig men då ska man betänka att bilen väger bara 795 kilo och tack vare det extremt låga luftmotståndet – Cd 0,189 – behövs det inte mer än 8,4 hästkrafter för att upprätthålla en marschhastighet på 100 km/h. Rullmotståndet är också lågt med 115-breda framdäck och 145/55-däck bak. Topphastigheten är 160 km/h och sprinten 0–100 km/h går inte så långsamt som man kanske tror: 12,7 sekunder.

VW XL1 MY2014 Geneva 2013

Här ser man att VW XL1 är en mittmotorbil. Sittplatserna är lite förskjutna i längsled för att ge mer plats i axelhöjd. Hela drivpaketet kan lyftas över i Up och på det sättet "återanvändas" på ett kommersiellt sätt. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Batteripaketet av litiumjon-typ är tillräckligt stort för att ge en körsträcka på 50 kilometer med enbart elmotorn. EU:s körcykel för laddhybrider är väldigt "snäll", vilket vi berättat om förut, och det gör att förbrukningssiffrorna är svåra att översätta till vardagen. Men enligt ECE-normen drar VW XL1 endast 0,9 l/100 km och koldioxidutsläppet anges till 21 g/km.

De här siffrorna är unika och det blir även själva bilen, då den planerade serietillverkningen bara ska uppgå till 50 bilar. Lite synd då det per automatik innebär att VW XL1 blir en "samlarbil" som bara några få kommer att få nöjet att se och köra.

Ferdinand Piëch, 2002 VW L1

Redan 2002 bevisade Ferdinand Piëch att "1-liters-bilen" var möjlig och inte bara en fantasi. Konceptbilen L1 kördes från Wolfsburg till Hamburg och förbrukningen var faktiskt under 1,0 l/100 km, men då var det mestadels landsväg.

Eventuellt kan VW tänka sig att bygga fler än 50 bilar, "om behov finns", men det hänger nog på priset och där finns det inga uppgifter ännu. Tillverkningen ska ske i Osnabrück, parallellt med Golf Cabriolet.

Utvecklingskostnaderna har förmodligen varit enorma i förhållande till det lilla antalet XL1 som ska tillverkas. Men Volkswagen har inte gjort XL1 enbart för att visa att man kan, drivpaketet ska lyftas över till VW Up. Prestanda blir förstås inte riktigt lika bra som i XL1 men Up laddhybrid sägs väga in på under 1.000 kilo och körsträckan på el blir ungefär lika lång (5 mil).

Räkna med en förbrukning för VW Up laddhybrid enligt ECE-normen på strax över 1,0 l/100 km – en mycket svår nöt att knäcka för andra tillverkare. Laddhybridsversionen av Up lär dock inte komma förrän tidigast om 1,5 år.

Ferdinand Piëch, 2002 VW L1

Ferdinand Piëch var 2002 på väg att avskaffa sig själv, åtminstone som vd för Volkswagen. Men han kunde naturligtvis inte låta bli att göra en poäng av sin vision om en "1-liters-bil". Och som vi vet är Ferdinand Piëch fortfarande med och styr VW Group, indirekt och direkt.

Det projekt som nu mynnat ut i XL1 började redan 2002 och fick stor uppmärksamhet när dåvarande vd:n för Volkswagen, Ferdinand Piëch, körde konceptbilen från Wolfsburg till ett aktieägarmöte i Hamburg. Bilen var då ännu smalare med två sittplatser på rad, efter varandra. Färden gick som planerat och bilen drog inte mer än 1 l/mil.

Sju år senare, 2009, presenterade Volkswagen en vidareutvecklad konceptbil, "VW L1" (klicka för att läsa mer). Här kan vi se ett tydligt släktskap med den kommande XL1, men L1 har kvar samma koncept med en smal kaross och sittplatser i längsled.

Det dröjde ytterligare två år och i början på 2011 fick vi indikationer på att VW L1 skulle vidareutvecklas, även om informationen var knäpphändig. Sen, i slutet på januari samma år, presenterade Volkswagen helt oväntat en ny konceptbil – XL1 – på Qatar Motor Show. Nu var konceptet ändrat med två sittplatser i bredd och designen är mycket lik den seriemässiga version som VW presenterat idag.

XL1 är en imponerande bil, bara att lyfta på hatten för att VW lyckats - och bygger den!
271
172