Intervju: Volkswagen storsatsar på gasbilar

Gasbilar är framtiden för VW. Nils Svärd har träffat en av VW-koncernens utvecklingschefer och pratat om framtiden för dieselbilarna, den nya gassatsningen och de dyra problemen med DSG-lådorna.

"Den globala utvecklingen av E85 har stannat av", säger Heinz-Jakob Neusser, som ansvarar för VW-koncernens drivlinor.

I samband med bilsalongen i Genève fick Nils Svärd en pratstund med dr Heinz-Jakob Neusser, som sedan oktober 2012 är högsta ansvarig för drivlinorna inom hela Volkswagenkoncernen. Tidigare har han arbetat som motorutvecklare hos Porsche.

Du är relativt ny på jobbet – hur ser du på din nya uppgift?
"Det är en fantastisk möjlighet att kunna påverka drivlinorna inom hela koncernen. Drivlinorna är en dominerande faktor i framtiden med viktiga koldioxidmål som ska uppfyllas. Samtidigt är det viktigt för kunden att bibehålla fascinationen till körningen – den emotionella körkänslan måste finnas där. Så att kunna erbjuda mer dynamik med hög effektivitet är mitt mål. Här är laddhybrider en viktig väg att gå. Det ger GTI-prestanda till väldigt låg förbrukning."

Under många år var du ansvarig för utvecklingen av Porsches motorer – vilka erfarenheter tar du med dig därifrån?
"Ett totalt fokus på effektivitet och låg vikt. Både för hög effekt och för låg förbrukning är det viktigt med en låg inre friktion i motorn. Det finns en nära koppling mellan prestanda och vardagseffektivitet. Faktum är att effektuttaget per liter inte är så olika på en Porsche och VW:s fyrcylindriga motorer. Transmissionen är väldigt viktig på Porsche med PDK, samtidigt är Volkswagen väldigt långt framme med DSG-transmissionen."

VW Golf TGI BlueMotion kommer till Sverige under slutet av 2013. En 1,4-liters turbomotor med 110 hk/240 Nm kan göras på både biogas och bensin. Räckvidd: 42 mil på gas + 94 mil på bensin.

DSG-lådorna har fått mycket kritik för sin hållbarhet. Vad gör ni åt problemet?
"Vi har analyserat DSG-problemen och det är främst taxibilar som har haft fel på DSG-lådorna. De kör på ett annat sätt än gemene man – långt och väldigt mycket av och på gas. Vi har därför bytt ut själva ytskiktet på lamellerna i kopplingen som vi tror ska råda bot på problemet. Vi ska nu låta taxibranschen testa DSG-lådor åt oss för att undvika problem i framtiden."

I USA lämnar ni en längre garanti på DSG-lådorna än i Europa. Är det kanske dags att införa en längre garantitid även här?
"Nej. Anledningen till garantierna i USA har inget med kvaliteten att göra. Det är ett sätt att få amerikanarna att acceptera våra DSG-lådor. De är vana sina typer av automatlådor och detta är ett sätt att öka acceptansen för vår konstruktion som är helt annorlunda."

Hur ser du på dieselns framtid?
"Diesel är viktigt. Inte bara i EU. För att möta de politiska koldioxidkraven som finns på flera marknader är diesel viktig för vår flotta. Även i USA kommer diesel starkt. Vi säljer mer än 40 procent diesel av vår Passat i USA. Vi undersöker dieselmarknaden i Kina också. Där är problemet kvaliteten på dieseln. Vi förhandlar nu med politiker och bensinbolagen om en lösning. Indien är redan en dieselmarknad. Vår dieselandel är 70–80 procent."

TGI är Volkswagens nya motorbeteckning. Det är ett bevis på att VW kommer att satsa på gasversionerna och ge dem en samma status som bensin (TSI) och diesel (TDI).

Om även Kina och USA köper mer diesel, samtidigt som sjöfarten börjar använda den renare "personbilsdieseln", kommer vi inte få ett stort utbudsproblem?
"Delvis. Vi kommer dock fortsätta med en hög dieselandel. Men det finns en annan lösning som är väldigt viktig – en lösning som vi ivrigt förespråkar och driver tekniken framåt – och det är gasdrift. Vi har anpassat vår nya MQB-plattform till gasdrift. Gasbilar är det billigaste sättet att sänka utsläppen av koldioxid. Problemet är att bygga ut infrastrukturen, men vi ser att det händer mer politiskt för att stötta gasomställningen. Även i USA kommer gasdriften mer och mer. De har mycket gas. Över hela världen finns det gasutvinning och det är en fråga om vad man väljer att göra med gasen.

Här i Geneve lanserar ni ert nya namn för gasmotorerna: TGI. Hur stor andel tror du kommer bli TGI-bilar?
"Segmentet växer. Vi tror att det blir minst tio procent TGI-bilar."

Kan det bli en likande andel i USA?
"Det beror på vad regeringen väljer att göra. Idag finns det 1.000 gasstationer i USA. Men det är bara i Kalifornien och norra östkusten. Inget däremellan. Vi väckte frågan på Detroitsalongen och många aktörer stödjer ett utbyggande av infrastrukturen. Vi får se vad som händer. Men det tar tid."

Kommer ni sälja TGI-versionerna i USA också?
"Vi gör det inte idag, men det kommer garanterat. Kanske redan nästa år. Vi har många gasbilar i Kina. Vår nya Santana i Kina är väldigt populär som taxi och de blir gasbilar."

Även Audi visade upp en färdig gas-version på nya A3 – kallad G-tron. Audi A3 gas kommer till Sverige redan i höst.

Vad tror du om framtiden för etanol?
"Alla av den nya generationens motorer är gjorda för att klara en högre andel etanol. Alla kraftkällor inom koncernen utvecklas för en etanolandel på 20–25 procent. Vi tror att etanolandelen kommer att öka här i Europa."

I Sverige har vi E85. Utvecklar ni motorer för 85 procent etanol också?
"Vi har motorer för E85. Främst till den svenska marknaden. Men den globala trenden är att utvecklingen av E85 har stannat av och till och med backat lite. Istället ökar andelen etanol i vanlig bensin. Jag tror att det är den prismässigt bästa vägen. Då behöver inte tankstationerna bygga nya etanolpumpar utan man kan använda den befintliga infrastrukturen."

Mindre motorer med turbo är bättre optimerade för körcykeln. Samtidigt klagar fler och fler konsumenter att de inte når de officiella förbrukningssiffrorna. Vad är din kommentar?
"Den debatten beror inte på downsizing och turbomotorer. Det är en generell diskussion som finns i områden där man har en stor mix av körbeteenden. Men kör man nya Golfen med DSG-låda, eller följer växlingsindikatorn noggrant, så kan man komma nära de officiella siffrorna. Ny teknologi som cylinderavstängning gör att vi kan optimera siffrorna närmare hur normalpersonen kör och problemet minskar."

VW:s nya MQB-arkitektur är förberedd för gasdrift och först ut är Golf TGI Bluemotion.

Fler intervjufrågor kan du läsa i nästa nummer av auto motor & sport. Där förklarar Heinz-Jakob Neusser tanken med Volkswagens hybridsatsning och hur tekniken från den extrema snålbilen XL1 påverkar framtidens drivlinor inom VW-koncernen.

Helt rätt av Volkswagen att satsa på gasbilar!
278
40