I höst kan du – kanske – köpa en ny Saab 9-3

Produktionen av Saab 9-3 i Trollhättan ska starta i höst, det är målet, enligt Nevs presschef Mikael Östllund. Först ut blir en 9-3 med vanlig förbränningsmotor och nästa år, 2014, kommer en version med elmotor.

Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 börjar produceras i höst men utseendet blir förmodligen uppgraderat, på något sätt. Nästa år ska produktionen av elbilen 9-3 – vilket namn den nu får – inledas.

För en månad sedan intervjuade vi Saabs huvudägare Nevs och presschef Mikael Östlund kunde bekräfta att man närmar sig serieproduktion i Trollhättan:

Mikael Östlund, presschef Saab Automobile Nevs.

Mikael Östlund, presschef på Saab Automobiles ägare Nevs.

"När vi har säkrat leverans av samtliga artiklar, kan vi utvärdera när produktionen av Saab 9-3 med konventionell drivlina kan komma igång", sa Mikael Östlund i vår intervju den 17:e april.

Någon exakt tid när produktionen skulle rulla igång igen ville Mikael Östlund inte ge. Arbetet med att hitta leverantörer till de cirka 2.400 komponenter som behövs pågår fortfarande och den gamla huvudregeln gäller fortfarande: "inget är klart förrän allt är klart".

Men det verkar som om Nevs har varit framgångsrika i sina förhandlingar för idag bekräftar man för brittiska branschsajten "Just-Auto" att man fortfarande har kvar sitt mål att produktionen startar i höst. Mikael Östlund säger också direkt till auto motor & sport att målsättningen ligger fast, men att man fortfarande förhandlar med sina leverantörer.

"Målet för återstarten med nuvarande 9-3 är senare i höst," sa en talesperson från Nevs till branschsajten Just-Auto. "80 procent av delarna är samma som till elbilen och den modellen lanseras 2014".

Den nygamla versionen av Saab 9-3 som ska börja byggas i höst får sannolikt en dieselmotor från Fiat, eftersom de levererade dieselmotorer till Saabs gamla ägare GM. Då avgasreglerna skärps snart innebär det också att dieselmotorn måste uppfylla kraven i Euro 6. En del yttre uppdateringar av 9-3 lär man också göra och hur de ser ut behöver vi alltså inte vänta på så länge till.

För de leverantörer som ska tillverka komponenter till Saab 9-3 hägrar också större order, då Nevs kinesiska partner Quingdao Qingbo ska bygga en fabrik i Kina för att tillverka batterier och även kompletta Saab-bilar. Produktionen i Kina blir betydligt större än den i Trollhättan, 400.000 bilar har nämnts, men några officiella detaljer är inte kända ännu.

En nyproducerad Saab 9-3 vore intressant, nästa gång jag ska köpa bil.
938
431