BMW i3 – 12 saker du inte visste

Enligt BMW är elbilen i3 starten på något helt nytt i bilbranschen: en smart citybil med premiumkänsla. Vi har lusläst pressmaterialet och hittat 12 fakta du kanske inte visste att du ville veta.

Kan du tänka dig en eldriven i3?

BMW visade upp nya i3 i London, Beijing och New York samtidigt under måndagen. Pressmaterialet är omfångsrikt och du kan själv ta del av det här (i pdf-format). Här nedan har vi samlat ihop några faktauppgifter som BMW kanske inte nämnde vid lanseringen.

  • Karossen är tillverkad av CFRP – kolfiberförstärkt plast, som är rostfritt.

  • Att bygga en i3 kräver hälften så mycket energi, och 70 procent mindre vatten, än andra bilar i BMW-koncernen.

  • Jämfört med vinnaren av "Årets gröna bil" 2008, BMW 118d, är klimatpåverkan ungefär en tredjedel lägre för BMW i3.

  • Enligt BMW är i3 världens mest uppkopplade bil. Den ansluter till nätet antingen via en smartphone eller via det inbyggda sim-kortet. Föraren kan därför få bland annat trafikinformation i realtid och information om bilen via en app. BMW har också en navigationsapp som föraren kan använda efter att han eller hon parkerat. Appen tar hänsyn till kollektivtrafik så att föraren kan åka tunnelbana eller buss sista biten.

  • BMW har tagit ett nytt grepp på den klassiska "hofmeisterknicken" vid fönsterlinjen. Den finns kvar, men ser inte riktigt ut som på äldre modeller.

  • BMW-njurarna i fronten finns kvar, men det främre luftintaget behövs inte på den eldrivna versionen.

  • Föraren sitter något högre i en i3 än i de vanliga modellerna, för att få bättre överblick i stadstrafik. Stolarna är lättare än i BMW:s andra modeller, och mycket smalare, för att ge baksätespassagerarna bättre benutrymme.

Interiören tillverkas delvis i material som går att återvinna.

  • Sedan några år har BMW ett antal utrustningslinjer kallade Modern, Sport och Urban. i3 får tre nya linjer: Loft, Lodge och Suite.

  • Däcken mäter 155/70 R 19 vilket är en mycket ovanlig dimension. En snabb sökning på Däckonline och Bythjul ger inga resultat. BMW har sett till att det finns sommardäck till i3, men exakt hur tillgången kommer bli på vinterdäck är inte klart. De vinterdäck som lanseras med dimensionen 155/70 R 19 kan eventuellt bli så kallade kontinentala friktionsdäck. Antalet kunder som vill ha nordiska friktionsdäck eller dubbdäck blir för få.

  • Hur mycket du än försöker kan du aldrig åka snabbare än 150 km/h i en i3. "Bilen är toppfartsspärrad av effektivitetsskäl", enligt BMW.

  • BMW i3 har ganska kraftig "motorbroms". Om föraren har lite framförhållning kan 75 procent av alla inbromsningar göras utan att använda bromspedalen. Bromsljusen aktiveras när föraren motorbromsar.

  • Batterierna ska hålla under hela bilens livslängd, enligt BMW, men batterigarantin gäller för åtta år eller 10.000 mil.

• Vi provkör BMW i3 i nästa nummer av auto motor & sport – i butik den 8 augusti.

Jag är övertygad om att BMW i3 blir en försäljningssuccé.
448
89