Mercedes S 500 Plugin Hybrid – världens lyxigaste laddhybrid?

Lyxkryssaren Mercedes S-klass går snart att beställa som laddhybrid, där en turboladdad V6-motor får sällskap av en elmotor. Vad sägs om 0–100 på 5,5 sekunder – och 3 l/100 km?

Bensinmotorn i Mercedes S 500 Plugin Hybrid kan och kopplas bort helt vilket gör att bilen "seglar". Gaspedalen har också ett inbyggt motstånd så att föraren vet när bensinmotorn är på väg att aktiveras. På så sätt kan elmotorn användas så mycket som möjligt.

Bilsalongen i Frankfurt drar igång i september och bjuder som vanligt på ett fyrverkeri av nya modeller – och det bjuds inte bara på snabba superbilar som Ferrari 458 Speciale.

Mercedes visar upp en ny laddhybridversion av S-klassen, där en bensindriven och turboladdad V6-motor på 3,0 liter kompletteras med en elmotor.

Batterierna i Mercedes S 500 Plugin Hybrid är tio gånger starkare än i de andra hybridversionerna av S-klassen, och kan dessutom laddas i ett uttag. På eldrift är räckvidden omkring tre mil och föraren kan välja mellan fyra lägen: Hybrid (båda motorerna hjälps åt), E-mode (enbart eldrift), E-save (batteriet hålls fulladdat) och Charge (laddar batterierna effektivare).

Räckvidden på enbart eldrift är tre mil, enligt Mercedes.

Enligt Mercedes ska S 500 Plugin Hybrid klara sig på 3 l/100 km vid blandad körning, vilket motsvarar 69 gram koldioxid per kilometer. Men laddhybrider har också en lite annorlunda körcykel mot "vanliga" bilar med enbart förbränningsmotor.

För laddhybrider körs cykeln två gånger. Första gången tillåts batteriet laddas ur, andra gången börjar cykeln med ett batteri som inte är tomt men som behöver laddas. Sedan räknas ett genomsnitt av de två körningarna ut. Eftersom första körningen ger mycket låg förbrukning (batteriet töms) blir också snittsiffran (den som redovisas) låg. Därför har alla laddhybrider osannolikt bra förbrukningssiffror – det blir intressant att testa förbrukningssiffran i verkligheten!

Bensinmotorn ger 245 kW (333 hästar), och elmotorn ger 80 kW (108 hästar). Accelerationen till 100 km/h går på 5,5 sekunder och toppfarten är 250 km/h.

För att spara på strömmen och bränslet finns flera smarta hjälpmedel. Hybridsystemet tar till exempel hänsyn till höjdskillnader, kurvor och hastighetsgränser upp till åtta kilometer framför bilen med hjälp av navigationssystemet, och anpassar drivlinan därefter.

Den nya modellen kompletterar bensindrivna S 400 Hybrid och dieseldrivna S 300 Bluetec Hybrid. Det är dock enbart S 500 Plugin Hybrid som kan laddas i ett uttag.

Se fler bilder i galleriet

Om jag var på jakt efter en lyxlimousin skulle jag tveklöst köpa en S-klass.
248
52