Jaguar C-X17 Concept visar nya suvmodellen

UPPDATERAD! Nu är Jaguars kommande suvmodell officiell, och vi kan se hur designen är utformad. Den nya crossovern får samma plattform i aluminium som Jaguars kommande rival till BMW:s 3-serie. Kan vi hoppas på liknande, rejäla bantning som nya Range Rover fick?

Jaguar suv får inte riktigt lika mycket terrängfokus som koncernsyskonet Land Rovers modeller. Klicka för att se en större version.

Efter flera smygvisningar är det äntligen dags för Jaguar att visa upp nya C-X17, konceptbilen som visar märkets första suv (eller kanske "crossover") någonsin.

Så mycket konceptbil är nog inte C-X17 utan här ser vi förmodligen ganska exakt hur nästkommande "QF" eller "XQ-Type" kommer att se ut i seriemässigt skick. Fronten hämtar idéer från XJ och övriga Jaguarmodeller, och något annat var heller inte att vänta.

Ska bränsleförbrukningen kunna sänkas så rejält som politikerna vill – EU har ett mål på endast 95 g/km i CO2-utsläpp till 2020 – finns det inga genvägar. Vikten på bilarna måste ner och då blir lättviktsmaterial som aluminium och kolfiber viktiga.

Klicka för att se alla nya bilder i galleriet

Jaguar Concept Study Frankfurt C-X17 XQ-Type 2013 official officiella bilden

Designen knyter an till resten av modellprogrammet men bjuder ändå på några nyheter, som nya led-strålkastare och ett stort glastak. Klicka för att se en större version.

Ett exempel på detta är nya generationen Range Rover som presenterades förra hösten. Genom att gå över från en konventionell konstruktion till chassi och kaross i aluminium kunde vikten på Range Rover sänkas med 420 kilo.

Nu var inte Range Rover och framför allt inte Range Rover Sport några lättviktare från början, men det visar ändå på potentialen.

Koncernkollegan Jaguar tänker gå samma väg och om några år, när samtliga modeller gjort sina generationsskiften, ska alla Jaguars modeller vara byggda i aluminium och lättviktsmaterial. För detta ändamål har Jaguar utvecklat en ny, flexibel plattform i aluminium och först ut med denna teknik blir den kommande suvmodellen. Plattformen ska också användas av Jaguars nya 3-serieutmanare, som heter XS.

På Frankfurtsalongen får vi titta närmare på Jaguar C-X17 Concept Study, som får en coupélik taklinje och en högt uppdragen midja med smala glasytor. Designen påminner en del om Range Rover Evoque.

Om det är någon som tycker att namnet Jaguar C-X17 låter välbekant så är det helt rätt. När nuvarande Jaguar F-Type visades upp i konceptform hette den Jaguar C-X16. Mittmotorkonceptet som tyvärr inte hamnar i serieproduktion gick under namnet Jaguar C-X75. Jaguars seriefärdiga suv ska alltså inte heta C-X17 utan byter namn, kanske blir det "XQ-Type" eller "QF".

Jaguars nya suvmodell, eller crossover som man nog själv föredrar att kalla bilen, väntas vara klar för produktion till 2015.

Uppdatering 8/9: Designspråket kommer inte ändras nämnvärt till produktionsversionen – de flesta detaljerna hänger med, inklusive bakpartiet som liknar F-Type. Interiören är något mer futuristisk. Klimatanläggningen sköts med tryckkänsliga knappar, men den runda växelväljaren känns igen från dagens modeller.

Klicka för att se alla nya bilder i galleriet

Jaguar Concept Study Frankfurt C-X17 XQ-Type 2013

Mer än så här fick vi först inte se av konceptbilen C-X17. Men senare kom fler bilder. Jaguar visar upp sin konceptbil på Frankfurtsalongen och när den här crossovern är färdig för produktion gissar vi att den får namnet XQ-Type. Klicka för att se en större version.

En suv eller crossover är helt rätt väg för att utveckla Jaguars varumärke.
576
173