Här är nya – och mycket säkra – Volvo XC90

Om något år är det dags att lansera nya generationen XC90 men redan nu visar Volvo upp hur ”skelettet” ser ut, det vill säga den skalbara SPA-plattformen. I den nya arkitekturen ryms flera innovativa grepp som gör XC90 säkrare, smartare och näst intill självstyrande.
Annons

 

Är det möjligt att uppnå noll döda i trafiken? Kanske inte helt men Volvos ambition är att ingen ska behöva dö i en av deras nya modeller och den bästa olyckan är förstås den som aldrig inträffar. Därför har nästa generation XC90 flera innovativa system som ska undvika olyckor och successivt ska dessa användas till fler modeller via Volvos skalbara produktarkitektur SPA – ”Scalable Platform Architecture”.

Den kaross vi ser på bilderna tillhör nästa generation Volvo XC90 och kulörerna på plåtarna markerar de olika typer av stål som används. Om olyckan trots allt skulle inträffa måste kupéutrymmet omgärdas av en stark ”bur” som skyddar förare och passagerare.

Genom att använda höghållfast stål kan till exempel A-stolparna göras relativt smala (= förbättrar sikten) utan att behöva kompromissa med styrkan.

Här är nya – och mycket säkra – Volvo XC90
Så här ser nya generationen XC90 ut – fast utan de yttre karossdelarna. Färgerna markerar de olika typer av stål och i vissa fall aluminium som används. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Höghållfast stål är dock ”motspänstigt” att forma, tack vare sin styrka och därför använder man flera typer av stålkvalitet i olika delar av den självbärande karossen. Men andelen höghållfast stål ökar markant i nya Volvo XC90:

”Vi behåller vår kompromisslösa inställning att vi ska erbjuda överlägset krockskydd”, säger Jan Ivarsson som är chef för säkerhetsstrategi och kravsättning inom Volvo Cars. ”Den nya arkitekturen öppnar för ytterligare förbättringar. Sju procent av säkerhetsburen i den ursprungliga XC90 var utförd i varmformat borlegerat stål.

”Strukturen i den kommande helt nya XC90 består till över 40 procent av varmformat stål, vilket ger materialet avsevärt högre hållfasthet, utan att öka volym eller vikt,” berättar Jan Ivarsson.

Här är nya – och mycket säkra – Volvo XC90
Föraren och passagerarna ska skyddas från alla håll av olika tekniska lösningar. Den bästa olyckan är förstås den som bilens hjälpsystem kan undvika helt, eller hjälpa föraren att undvika. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Förutom säkerhetsaspekterna rymmer Volvos nya SPA-arkitektur en mängd andra nyheter. En av dessa är en helt ny typ av elsystem som gör det enkelt att addera nya komponenter och funktioner.

Grundprincipen för den elektriska arkitekturen är ett nätverk med fyra domänmastrar – fordonsdynamik, säkerhet, kaross och infotainment.

”Varje master kan anslutas till varje enskild enhet i hela arkitekturen. Det innebär att vi har ett enda nervsystem som ger full kontroll över alla anslutningar i bilen,” säger Peter Mertens, som är chef över forskning och utveckling hos Volvo Cars.

SPA-arkitekturen ger möjlighet till att använda de senaste sensorerna med radar- och kamerateknik för att kunna upptäcka objekt runt bilen. Sensorerna kan varna föraren men även på egen hand gripa in och till exempel bromsa bilen eller styra undan om en olycka är på väg att inträffa. Men samma teknik kan också användas för att göra körningen bekvämare, som att automatiskt hålla avståndet till framförvarande bil eller själv kunna parkera på en ledig p-plats.

De olika hjälpsystemen flyttar Volvos modeller närmare den punkt då de blir autonoma – det vill säga att bilen kan köra själv utan inblandning av föraren.

Här är nya – och mycket säkra – Volvo XC90
De olika säkerhetssystemen gör Volvos framtida modeller säkrare, men också smartare. Med hjälp av de olika sensorerna kan bilen själv leta upp och parkera på en ledig p-plats. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

   

Annons
Annons
Rulla till toppen