Lamborghini tar nu farväl av Huracán

Det är dags att ta farväl av en modern klassiker. Detta gör Lamborghini genom att ta fram en ytterst begränsad version av V10-bilen Huracán.
Annons

Bilen byggs i tio exemplar och har döpts till Lamborghini Huracán STJ där de sista bokstäverna står för Super Trofeo Jota. Kort sagt är tillägget en hyllning till Lamborghinis motorsportarv som började med Miura SVJ. 

Hur skiljer sig Huracán STJ från ”åka till mataffären”-versionen? 

Initialt har denna limiterade utgåva fått ett aerodynamikpaket som bygger på en tioårig erfarenhet av Gran Turismo-racing. 

Som exempel har bakvingen blivit 3 grader brantare än produktionsbilen och ger därmed ytterligare 10 procents markeffekt. 

Motorn är emellertid samma enhet som i Huracán STO och levererar 640 hästar, kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda av typen LDF – Lamborghini Doppia Frizione.

Exakt vad det är och hur det funkar får vi be att få återkomma om, men att en Doppia Frizione inte ska förväxlas med en Macchiato Freddo är vi tämligen övertygade om.

Till modellens svanesång har även särskilda Bridgestone Potenza Race-däck tagits fram. Dessa ska enligt Lamborghini ”maximera kördynamiken”.  

Trots dess begränsade tillverkningsantal erbjuds två färgval: en kavalkad av gråa, svarta och röda detaljer som det ena, och det andra är i stället en mix av blåa, svarta och röda nyanser. 

Som tillägg levereras bilarna med en kolfiberplakett med ordningstal från 1–10 samt ytterligare en kolfiberplakett – som tillval – om du vill skriva något annat du har på hjärtat.

Lamborghini Huracán STJ markerar slutet på modellen som introducerades 2014 och ersätts under 2024 av en ny Lamborghini med hybriddrivlina. 

Annons
Annons
Rulla till toppen