Målsättningen från koncernchefen Sergio Marchionne har hela tiden varit att slå samman Fiat SpA och Chrysler Group LLC till ett företag, ända sedan slutet av 2008 när Chrysler stod på ruinens brant och Fiat klev fram som en ”räddare”.
För att Fiat skulle få ta över en majoritetspost av Chrysler krävde amerikanska regeringen att man uppnådde vissa delmål. Den sista biten av Chrysler Group LLC ägs dock av bilarbetarfacket UAW, som även de ställde upp och lånade ut pengar för att rädda företaget 2009. Pengarna togs från fackets pensionsfond och vid den tiden – när finanskrisen härjade som värst – var det verkligen en chansning med höga odds som UAW gjorde.
Många skakade på huvudet åt Sergio Marchionne 2009, vad skulle han kunna åstadkomma med ett företag som inte ens Mercedes kunde få ordning på under sitt tioåriga ”äktenskap” DaimlerChrysler, 1998–2007.
Satsningen visade sig dock vara helt rätt och Chrysler fick bra draghjälp när den amerikanska bilmarknaden växte så det knakade, år för år. Siffrorna för 2013 är inte riktigt klara ännu men allt pekar mot att man nu är tillbaka på gammal god nivå igen, alltså en årlig försäljning på runt 16 miljoner bilar.
Samtidigt vet vi att eurokrisen drabbat bilförsäljningen hårt i Europa och plötsligt är rollerna ombytta – nu är det Fiat som behöver hjälp av Chryslers välfyllda kassa. För att få fri rörlighet på pengarna måste dock de två företagen fusioneras fullt ut och förhandlingarna mellan Fiat SpA och bilarbetarfacket UAW har pågått en längre tid.
UAW:s pris för sina 41,5 procent av Chrysler var mångdubbelt större än vad Fiat var redo att betala. Men under nyårsdagen meddelade de två parterna att man äntligen nått en överenskommelse. Konstruktionen är dock komplicerad och Fiat betalar ”bara” 1,9 miljarder dollar vid sin första delbetalning till UAW.
När köpet är formellt klart ska UAW få ytterligare 1,75 miljarder dollar, vilket då i praktiken innebär att Chrysler köper sig loss med egna pengar. Därmed balanserar man på en juridiskt ”slak lina” eftersom det i de flesta länder är förbjudet att köpa upp ett företag för sina egna pengar. Men uppenbarligen har man hittat en konstruktion som fick ok-stämpel av revisorerna.
Utöver detta ska UAW få fyra årliga delbetalningar på vardera 175 miljoner dollar, totalt 700 miljoner. Allt sammantaget blir köpeskillingen 4,35 miljarder dollar, motsvarande 30 miljarder kronor med dagens kurs.
Köpet och fusioneringen av Fiat/Chrysler ger Sergio Marchionne en betydligt bättre, ekonomisk situation där han fullt ut kan balansera gungor och karuseller mellan Europa och Nordamerika. Men de stora vinnarna är de 117.000 personer i UAW:s pensionsfond som satsade allt 2009 och nu kan se sin sjukvård och pension tryggad för all överskådlig framtid.