Onsdagen blev en lång dag för Marcus Ericsson, en dag som mest gick åt till att se hur mekanikerna skruvade på bilen. Men framåt eftermiddagen kom Ericsson ut på banan och lyckades köra ett par kortare stinter.
Den bästa av dessa katapultade upp Marcus från sista plats till näst sista – före Sebastian Vettel i Red Bull som med allt teknikstrul under två dagar gav upp och åkte hem.
För Marcus är det ändå ett halvt steg framåt. På tisdagen fick han ett enda varv, onsdagen gav i alla fall nio varv i nya Caterhambilen.
I övrigt fick flera team ordning på sina bilar och tekniken under onsdagseftermiddagen. Mercedes (Rosberg) imponerar med drygt 90 varvs körning och både McLaren (Button), Williams (Bottas) och Ferrari (Kimi) loggade mellan 40–50 varv.
Varvtiderna kröp successivt och stadigt neråt. Från höga 1.30-varv till låga 1.20-varv vilket betyder att de bästa varvtiderna nu ”bara” är sju–åtta sekunder sämre än motsvarande testdag i fjol. Och det låter verkligen ”F1” om de nya bilarna också – alla farhågor om motsatsen var alltså grundlösa.
Med tanke på Renaults problem (påstås nu vara en elektronikbox) har vi räknat ihop antalet varv körda under onsdagen fördelat på olika motortillverkare: Mercedes – 50 (212 totalt), Ferrari – 43 (100 totalt), Renault – 19 (38 total).
Resultat, F1-test Jerez, onsdag:
Pos Förare Team Tid/diff
1 Button McLaren 1m24.165s
2 Raikkonen Ferrari 1m24.812s +0.647
3 Bottas Williams 1m25.344s +1.179
4 Rosberg Mercedes 1m25.588s +1.423
5 Perez Force India 1m28.376s +4.211
6 Gutierrez Sauber 1m33.270s +9.105
7 Ericsson Caterham 1m37.975s +13.810
8 Vettel Red Bull 1m38.320s +14.155