Nya Ferrari California T – med T som i Turbo

Först läckte en bild ut på Ferraris nya modell "California T", men nu har vi äntligen fått alla de officiella pressbilderna. Som vi ser är det en omarbetad California med designidéer som lånas från F12 Berlinetta. Under huven hittar vi den stora överraskningen – en V8 med turboladdning. Starkare och snålare, men roligare?

Ferrari har utlovat en ny bilmodell idag, som hittills gått under internnamnet "149M Project". Och nu har hela de officiella pressmaterialet levererats, precis som man sa.

Det nya namnet är "Ferrari California T" och sista bokstaven markerar den stora nyheten – turbomotor.

Som vi gissade har Ferrari "lånat" den turbomatade V8:an på 3,8 liter som man egenhändigt utvecklat till Maserati Quattroporte GTS. Ferraris motor är dock större, 3.855 cc jämfört med 3.799 hos Maserati. Hos koncernbrodern ger V8:an 530 hk och 650 Nm (710 Nm med tillfällig overboost), men i Ferrari California T är toppeffekten höjd till 560 hk och 755 Nm, vilket när det gäller vridmomentet är en förbättring med nära 50 procent. 0–100 km/h avverkas på 3,6 sekunder, toppfarten är 315 km/h.

Jämfört med föregångarens sugmotor har den uppgivna förbrukningen i turbomotorn sjunkit med 15 procent och anges nu till 10,5 l/100 km, CO2-utsläppet är 250 g/km. Stopp/start-system är standard på Ferrari California T.

Enligt Ferrari har man uppgraderat V8-motorn med en ny vevaxel och ett nytt insugssystem (jämför med Maserati Quattroporte), vilket gör nya California T "ännu mera potent", jämfört med sin California utan T. De rapporter vi fått från spionfotograferna bekräftar detta, Ferrari California T har ett påtagligt högt avgasljud.

 

 

Hur mycket som verkligen är nytt på Ferrari California T, jämfört med föregångaren California, vet vi inte ännu men av fotot att döma blir det i stort sett samma mått och proportioner. Fronten bär tydliga släktdrag av F12 Berlinetta och lite FF också. Enligt Ferrari har man uppgraderat chassit och de senaste, elektroniskt styrda stötdämparna sägs vara dubbelt så snabba. Även de keramiska bromsarna är förbättrade, 100–0 km/h ska nu behöva endast 34 meter.

Vikten är bantad något, en kur som man även satt in när California fick sitt ansiktslyft våren 2012. Vikten anges nu till 1.625 kilo med några av de speciella, viktbesparande tillvalen (föregående California vägde 1.735 kilo).

Ferraris uppgifter i övrigt är rätt knapphändiga men mer lär vi få reda på när Genèvesalongen öppnar. Vad man kan se med blotta ögat är att även inredningen fått en uppgradering och numera finns det en 6,5 tum stor pekskärm som styr multimediaanläggningen.

Vad säger ni läsare – är det rätt väg att gå för Ferrari att använda turbomotorer? Kan en V8-turbo någonsin bli lika rivig och välljudande som dagens sugmotorer?

 

Ferraris specialsajt "Ferrari California T"

 

Turbomotor är helt rätt väg för Ferrari. Kom ihåg F40!
390
92