Audi TT quattro sport concept – extrem körmaskin med 420 hk

Knappt har Audi presenterat nya generationen TT förrän man rullar in en ännu extremare bil på Genèvesalongen: "TT quattro sport concept". Med 420 hk ur 2,0 liter är detta Audis käftsmäll mot Mercedes AMG-modeller. Vad väntar ni på, Audi – sätt igång och bygg!

Audi TT quattro sport concept Genève Geneva 2014

Det ska inte råda någon tveksamhet om toppeffekten och därför har Audi för säkerhetens skull skrivit siffran på utsidan också. Skärmarna är breddade 30 millimeter jämfört med en "vanlig" Audi TT. Fler bilder finns i galleriet, längre ned på sidan.

Det har väl inte undgått någon att Mercedes turbomatade 2,0-litersmotor – som bland annat dykt upp i CLA 45 AMG och A 45 AMG – irriterat konkurrenterna i premiumligan. Med 360 hk och 450 Nm är toppeffekten högre än något motsvarande hos både Audi (RS 3, fem cylindrar, 340 hk) och BMW (M135i, sex cylindrar, 320 hk).

Handsken är alltså kastad och kanske plockar Audi snart upp den och snärtar till Mercedes i ansiktet. På Genèvesalongen visar nämligen Audi upp konceptbilen "Audi TT quattro sport concept", en extrem variant av nyligen presenterade tredje generationen Audi TT (klicka på länken för att läsa mer).

Audi TT quattro sport concept har den EA888-motor som vi känner igen från övriga sportmodeller i VW Group. I det här fallet har den förstärkts med en "ultrastark" vevaxel och uppenbarligen ett något annorlunda topplock. Turbon laddar som mest 1,8 bar och det resulterar i en toppeffekt på 420 hk (309 kW) vid 6.700 rpm. Motorn går att varva till 7.200 rpm innan bränslet stängs av.

Med så hög toppeffekt borde det bli ganska mycket "ketchupeffekt" (= ingenting, ingenting – alltihop!) men det går förstås inte att säga med någon säkerhet innan man provkört. Audi uppger själva att motorn vrider ur sig 450 Nm mellan 2.400–6.300 rpm, vilket i sig är imponerande. Men redan vid 1.900 rpm ger motorn 300 Nm.

Konceptbilen Audi TT quattro sport concept har lättats på allt onödigt och därmed är vikten utan förare 1.344 kilo. Inte det lättaste i konceptväg som vi sett från Audi men det innebär ändå ett bra effektförhållande på 3,2 kilo/hästkraft.

I Audi TT quattro sport concept skickas de 420 hästarna vidare till en dubbelkopplingslåda och Haldex fyrhjulsdrift. Viktfördelningen anges till 54/46, fram/bak. På utsidan hittar vi en aggressivare front, djup splitter fram, 30 millimeter utlagda skärmkanter och en stor bakvinge som Bilprovningen nog inte skulle gilla. Matrix-strålkastare ingår givetvis också i Audi TT quattro sport concept.

Någon serieproduktion nämner Audi inte för konceptbilen TT quattro sport concept. Däremot vill Audi "visa potentialen" som man uttrycket det och därmed kan väl det inte helt uteslutas att vi får se något liknande tillverkas i framtiden.

Snyggt jobbat, Audi – sätt den här bilen i serieproduktion!
346
52