När Audi visade upp tredje generationen TT kände många ams-läsare igen sig. Designen är i princip oförändrad (fast ändå inte, när vi intervjuade Daniel Garant, ansvarig för exteriördesignen på TT). Under ytan finns dock en del nyheter.
Men här kommer ett TT-koncept som ändå bryter med traditionerna. Audi TT Offroad Concept är precis vad det låter som – en suv-version av TT med fyra dörrar!
På bilsalongen i Peking visade Audi upp nyheten som är ungefär lika stor som suv-modellen Q3 och något kortare än BMW X4.
Audi TT Offroad Concept är en laddybrid med en 2,0-liters bensinmotor med turbo och två elmotorer. Tillsammans ger det 408 hästkrafter och 650 Nm. Kraften skickas till framhjulen genom en 6-stegad e-S-tronic-låda, men vid behov kan också den bakre elmotorn aktiveras. Den driver bakhjulen och då blir bilen alltså fyrhjulsdriven.
Den smarta tekniken ska ge en förbrukning på 1,9 l/100 km enligt EU-cykeln för laddhybrider och utsläppen hamnar på 45 gram per kilometer. Audi TT Offroad Concept fixar fem mil på enbart eldrift, eller 88 mil med både el- och bensindrift. Dessutom kan den ladda upp batteriet trådlöst när föraren kör upp på en ”batteriplatta”, som kan placeras i garaget. 0–100 km/h går på 5,2 sekunder.
Den här tekniken känner vi igen från Audi Allroad Shooting Brake, som visades upp på Detroitsalongen i januari. Men här är det inte bara tekniken under skalet som är intressant, utan själva karossen. Och det är inte otroligt att den faktiskt sätts i produktion.
”Audi TT Offroad Concept ger en inblick i hur vi tänker oss en framtida modell i TT-familjen. Den kombinerar TT-modellens sportiga gener med fördelarna i Audis kompakta suvar”, säger Ulrich Hackenberg, som ansvarar för den tekniska utvecklingen hos Audi.
Läs också: Därför är alla Audi så lika – och A2 kommer tillbaka!