Som ni alla nog minns gjorde fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimović succé som reklambärare av Volvo XC70 i filmen ”Made By Sweden”. Efteråt har Volvo beskrivit ”Zlatan-effekten” där det helt plötsligt blev riktigt coolt att ratta en Volvo XC70.
Men det stannar inte vid Volvo XC70, Zlatan Ibrahimović har fått smak på varumärket och på plats här på Parissalongen mottog han nycklarna till bil nummer tio av de 1.927 första XC90 som ska byggas. De som kan sin fotboll vet förstås vilket tröjnummer Zlatan Ibrahimović har på ryggen, så bil nummer tio var ingen tillfällighet. Som alla vet släpptes nya XC90 först i en begränsad First Edition-upplaga. Fullsmetad med extrautrustning är priset saftiga 769.000 för en D5 AWD.
I pressvimlet efter första dagen av Parissalongen dök Zlatan Ibrahimović oväntat upp och det var givetvis en smart reklamkupp av Volvo som stal all mediauppmärksamhet. Att XC90 förknippas med Zlatan Ibrahimović kan vara väldigt mycket värt för Volvo och vi får anta att Zlatan fick bra rabatt på sin bil.
Det var en påtagligt nöjd och nyfiken Zlatan som berättade för publiken vilken ära det är att representera Volvo och att han verkligen sett fram emot att se bilen, vilket var första gången i verkligheten på Parissalongen.
Volvos vd Håkan Samuelsson överlämnade nycklarna personligen och gav även Zlatan en ny typ av nyckel som tål vatten, fullt möjligt att bada isvak med – enligt Håkan Samuelsson. Zlatan fick sedan en snabb genomgång av Volvo XC90 och han såg både nyfiken och intresserad ut. Menysystemet är intressant och Zlatan kollade även in den speciella, barnanpassade mittstolen i baksätet.