Bilen som ams-redaktionen älskar

BMW satsar på en framhjulsdriven buss – men ams-redaktionen är inte övertygad. Alrik sågar vi de overkliga bränslesiffrorna: "Det är idiotiskt", säger chefredaktören. Fredrik Langendorf förklarar vad som gick fel med elbilstestet. Dessutom ser du Huldt köra Porsche GT3 Cup.
Annons

Hålltider i programmet

0:10 BMW:s framhjulsdrivna familjebuss: Är det en ”äkta” BMW?
2:25 Bränslebluffen: Så illa stämmer bränslesiffrorna med verkligheten.
6:35 Vad är det för bil? Maila svar till Fredrik Langendorf.
6:50 Vad avgör elbilars räckvidd? Alrik och Fredrik ger svar.
10:50 Fredrik Huldt provkör Porsche GT3 Cup. Ljudet, ljudet, ljudet…

Bilen som ams-redaktionen älskar
Läs om bränslebluffen och BMW 2-serie Active Tourer i senaste numret.

• Ibland lanseras en helt ny bilmodell som inte har någon föregångare, och som vänder upp-och-ned på allt – åtminstone för märket. BMW 2-serie Active Tourer är en sådan bil: efter åratal med bakhjulsdrift väljer BMW nu att lansera en framhjulsdriven familjebuss. Kan det verkligen fungera?

I nummer 21-2014 testar vi 2-serie Active Tourer mot fyra konkurrenter och i tv-klippet här ovan tittar också auto motor & sport-redaktionen närmare på BMW:s egen reklamfilm om bilen. Peter Ternström, Fredrik Langendorf och Alrik Söderlind är inte helt övertygade om att familjebussen blir en hit. Filmen ger inte alls intrycket av att bilen skulle vara körglad, vilket ju är BMW:s paradgren.

”Filmen är väldigt svajig när det gäller varumärkesbyggande”, säger ams chefredaktör Alrik Söderlind.

(Om du vill se denna del direkt hoppa 2:25 minuter in i programmet)
Ett annat ämne som diskuteras är den så kallade bränslebluffen, där biltillverkarna anger förbrukningssiffror som sällan, eller aldrig, stämmer överens med verkligheten. Tvärt om kan vissa bilar vara mer än 50 procent törstigare än vad som uppges i de officiella siffrorna.

”Jag tycker inte det är intressant att ha de här siffrorna i bilannonserna. Jag tycker det är nonsens. Det är lika dumt som att biltillverkarna skulle få göra krocktester själva. Nu gör de bränsletester själva. Det är helt ointressant. Dessutom är det löjligt att man beskattar bilarna efter de här bluffsiffrorna”, säger Alrik Söderlind.

6:35 in i programmet: Vad är det för bil? Maila svar till Fredrik Langendorf.
6:50 in i programmet: Vad avgör elbilars räckvidd? Alrik och Fredrik ger svar.
10:50 in i programmet: Fredrik Huldt provkör Porsche GT3 Cup. Ljudet, ljudet, ljudet…


I ams-tv tittar redaktionen närmare på de senaste bilnyheterna och diskuterar senaste numret, som du kan köpa i butik eller direkt här på sajten. Du hittar fler avsnitt av ams-tv här.

Annons
Annons
Rulla till toppen