Mercedes B-klass provkörd: "Fantastiskt utveckling"

Pär Brandt har provkört "nya" Mercedes B-klass. Det är andra generationen som nu har fått sig en uppdatering. Snyggare, bättre chassi och ett grymt navigationssystem. Vad mer kan man begära av en facelift?

Mercedes B-klass provkörd: "Fantastiskt utveckling"
Pär Brandt är nöjd med vad han hittills känt av Mercedes B-klass, bäst är chassi och fjädring.

Hej Pär, hur är läget på Mallorca?
Hej! Förutom att jag började den här dagen 03.30 imorse så är det bra. Solsken, 23 grader och vansinnigt vackert här uppe i bergen. Och så har jag just kört en bra bil, det är alltid lika kul.

Låter trevligt, vilken bil kör du?
Jag sitter i Mercedes B-klass 200 CDI 4-matic. 136 hästkrafter och 300 Nm. Fyrhjulsdrift är inte nytt för B-klass, men finns nu till fyra istället för två motoralternativ. Det kan vi nog tacka svenska bilköpare för, eftersom det enligt Mercedes är väldigt efterfrågat i Sverige. När den börjar säljas i december tror jag att 200 CDI 4Matic, alltså den bilen jag kör just nu, kommer bli mest efterfrågad, särskilt bland tjänstebilister. 

Hur är den att köra?
Jo, och det här känns kul, jag var på lanseringen av den första B-klass när den kom. Den var udda och speciell, men jag var inte imponerad av körintrycken. Sedan var jag på provkörningen av den första faceliften, samma sak med körintrycken. Jag missade lanseringen av andra generationen, men nu är vi alltså här vid provkörning av facelift av andra generationen. Och vilken fantastisk skillnad. Det är väldigt roligt att se denna utveckling. Det går åt helt rätt håll.

Och vad är den stora skillnaden?
Det är framför allt fjädringen och chassit. B-klass hade tidigare ett stenhårt chassi, men inte längre. Personligen gillar jag bilar som är på gränsen till mjuka, så länge hjulen har bra grepp. Den här bilen är väldigt följsam och fin. Den är verkligen kul att köra. Jag har kört en bil som är utrustad med AMG-paket (sportigare chassi och 18-tums fälgar, 225/40 R 18) och man kan tro att det skulle bullra i kupén, med det gör det inte. Jag reserverar mig för hur det kommer att låta på svensk asfalt, det måste vi prova, men på den här fina spanska asfalten är det väldigt lite buller i kupén. 

Bjuds vi på några utseendemässiga förändringar?
Inte så stora, men den har fått tuffare front och en del sportigare attribut. Jämfört med A-klass, GLA och CLA, som är byggda på samma plattform var den tidigare ganska tråkig. Nu ser den roligare ut. Den har fått mer karaktär.

Har det hänt något spännande invändigt?
Den största skillnaden mot tidigare är knapparna, de är inte så "biliga" längre, utan ser ut att komma från en snygg stereoanläggning. Instrumenteringen har också blivit snyggare, eller det är förstås en smaksak om det blivit snyggare, men det är nytt i alla fall. Och så är ratten ny. 

Några fler stora nyheter?
Ja, navigationsystemet. Det kan vara det bästa jag någonsin sett och använt. Kartsystemet är fantastiskt bra. Som exempel, när man kommer till en korsning delar kartan upp sig i två delar, med en övergripande karta och en detaljerad där den detaljerade vägvisningen är så vansinnigt bra. Det är svårt att förklara hur bra det fungerar, jag kanske får nöja mig med att säga att det är både extremt tydligt och snyggt.  
Dessutom har displayen blivit bättre. Tidigare hade skärmen en ganska tjock ram, men utnyttjas den bättre.
Navigationssystem brukar vara ganska dyra tillbehör, men när man har använt detta, vill man ha det. 

Vet du något om den svenska prissättningen?
I grundutförande ska den modellen som jag har kört, Mercedes B-klass 200 CDI 4-matic, 136 hästkrafter och fyrhjulsdrift, kosta cirka 240.000 kronor.

Har du kört nya B-klass Electric Drive?
Ja det har jag. Läs rapporten här!

• En längre provkörningsrapport läser du i auto motor & sport nr 24. I butik 13 november. 

Äntligen har Mercedes B-klass blivit rolig att köra, säger Pär Brandt.

Mercedes B-klass - nu med fyrhjulsdrift. Tacka svenskarna för det.

Instrumenteringen har fått ett ordentligt lyft.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa Mercedes B-klass.
364
63
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.