Alrik är lyrisk: ”Världens bästa Volvomotor!”

Alrik provkörde nyligen Volvos fyrcylindriga 450-hästare. Den var grym. Nu kan han rapportera om en annan ny motor, som han imponeras ännu mer av! Volvos första trecylindriga motor.
Annons

Alrik är lyrisk:
Chefredaktör Alrik Söderlind är mycket imponerad av Volvos nya 3-cylindriga motor.

Hjärtat slår inte direkt dubbelslag när jag tar plats bakom ratten på en till synes helt vanlig Volvo V40 CC. Men det är inte en helt vanlig V40 CC.

Detta är Volvos första trecylindriga motor någonsin. Och den ska byggas i Kina.

”Från det att beslutet togs har vi fått fram en fungerande motor och spänt fast den i testbänken redan efter 43 veckor. Världsrekord”, säger Michael Fleiss, Volvos drivlinechef med förflutet både hos VW och Bentley – en perfekt blandning för Volvo.

Nu sitter motorn i en V40 och hela utvecklingsjobbet är gjort i Sverige. Antalet motoringenjörer har på några år ökat från 500 till 1.000.

Hur har Volvo råd? Jo, ägaren Geely behöver också en ny liten motor till sina kommande kompakta bilar. En ny arkitektur tas fram och den kallas CMA. Teknik som alltså ska delas av mindre Volvo- och Geelybilar. Men motorn kommer också i nästa 60-generation.

Alrik är lyrisk:
Nya 3-cylindriga motor är utvecklad i Sverige men ska tillverkas i Kina.

Grunden är Volvos nya fyrcylindriga 2-litersmotor från VEA-familjen, men här är det alltså tre cylindrar och 1,5 liter. Blocket är styvare, Volvo ska vara premium och en liten motor måste vara komfortabel, mjuk och tyst.  Man har sänkt den inre friktionen, jobbat vidare med turboaggregaten, optimerat avgassystemen och förbränningen samt styrningen av ventilerna. Kort sagt en rejäl finslipning.

Förbättringar kommer att införas på de fyrcylindriga motorerna som får en ”blocklift” år 2020. Man använder 25 procent gemensamma detaljer i alla Volvos motorer. Den lilla trecylindriga börjar tillverkas om cirka 2,5 år.

Det kommer ingen dieselversion eftersom Volvo anser att komforten blir för dålig. Dessutom kommer små dieselmotorer bli ovanliga framöver, de blir för dyra att producera på grund av strängare avgaskrav, samtidigt som bensinmotorerna blir allt snålare. Den nya lilla trean klarar Euro 6 och är förberedd för Euro 7. Motorn har kamrem, som ska klara 30.000 mil.

När Volvo studerat hur deras kunder kör har man kommit fram till att de som har mindre bilar håller sig under 2.000 varv under 90 procent av tiden och att 80 procent av resorna är kortare än fem mil. Små effektiva motorer är viktigt.

Alrik är lyrisk:
Nya motorn kommer att kunna kopplas med fyrhjulsdrift och olika varianter av hybridisering. Toppeffekten lär hamna kring 150–180 hk i serieproduktion.

Självklart ska den nya motorn kunna kopplas ihop med fyrhjulsdrift och olika varianter av hybridisering. Allt är möjligt, det är priset som styr. Volvos kombinerade generator/startmotor kallad ISG skulle exempelvis göra trecylindern extremt snål och stark: 46 extra elhästkrafter som ger 180 Nm. De serieproducerade motorerna lär hamna kring 150–180 hk i toppeffekt, beroende på utförande.

Volvos utvecklingschef Peter Mertens säger att Volvo ska få ner koldioxidutsläppen till 95 gram/kr utan elektrifiering, men ingen vill berätta vilken förbrukning V40 CC:n med den trecylindriga motorn har.

Enligt Bilsvar har den trecylindriga motorn 132 kW/180 hästar medan koldioxidutsläpp uppges till 221 gram/km. Den siffran är givetvis INTE rätt. Provbilar har inte riktiga registreringsuppgifter.
Däremot hör jag följande siffror för en kommande V40: 150 hk, 82 gram/km och 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Imponerande.

Volvo avslöjar att det finns mycket att göra för att få ner förbrukningen utanför testnormen, vilket man jobbar på. Dessutom undslipper sig en ingenjör att omställningen till el kommer att gå mycket snabbare än de flesta tror!

Alrik är lyrisk:
En ingenjör råkar avslöja att omställningen till el kommer att gå mycket snabbare än de flesta tror.

Det är dags att köra. Hur beskriver man på ett intressant sätt något som är extremt odramatiskt? Jag kör ut på den lilla slingan. Motorn svarar bra, just det här exemplaret har 150 hk som toppeffekt. När jag tänker trecylinder är det orrig ton och mer vibrationer än fyrcylidriga motorer. Men här går det hur mjukt som helst, absolut inga störande vibrationer. Ljudbilden skiljer sig från en vanlig fyrcylinder men det låter inte typiskt trecylindrigt. Kanske lite mer turbinlikt, en väldigt jämn ljudbild som har olika karaktär beroende på varv.

Jag plågar motorn med hög växel under 1.000 varv utan att motorn protesterar. Det finns givetvis turbo och drivlinan imponerar stort. Det finns tydliga effektsteg på högre varv, men det lär handla om finslipning. Jag ger järnet och bilen känns snabb på ett härligt vis som bara små motorer kan. Låg friktion, låg vikt, snabb respons.

Visst var 450-hästarn mustig och stark men den här motorn imponerar ännu mer, 120 literhästar ur en trecylinder är inte illa. Speciellt som ingen kund kommer fundera på hur många cylindrar som sitter under huven. 

Läs mer

• Vi provkör Volvos trippelturbo 450-hästars motor

• Se Alrik provköra 450-hästarsmotorn

• Så mycket drar nya XC90 laddhybrid

Åkattraktion på Legoland gav Volvos säkerhetsexpert en idé

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Alrik är lyrisk:

Annons
Annons
Rulla till toppen