Volvo XC90 – här är betygen från de internationella tidningarna

Den internationella presskåren är samlad i Spanien för att äntligen provköra nya Volvo XC90. Spänningen är förstås stor för XC90 är den modell som ska "rädda Volvo", hett efterlängtad på många marknader. Här har vi samlat intrycken från några av de första, internationella tidningarna som provkört XC90.

Volvo XC90 – här är betygen från de internationella tidningarna
Motorpressen är på plats i Spanien för att provköra nya XC90. Här nedan har vi samlat några av de viktigaste, internationella tidningarna.

Lanseringen av nya XC90 går nu in i en ny fas i och med att den internationella pressen fått sitt första tillfälle att provköra bilen. Spanien brukar erbjuda hyggligt väder och är ungefär så långt söderut man kan komma utan orimligt långa flygtider. Volvo har valt Calafell, åtta mil utanför Barcelona, för sin internationella lansering och där är det just nu 13–14 grader mitt på dagen.

Påståendet att Volvo XC90 är viktig kan beskrivas som årtiondets underdrift. Det är i det här segmentet man skördat sina bästa framgångar och XC90 är ett mycket starkt modellnamn på alla viktiga marknader. Tyvärr skrotades planerna på en ny generation ganska tidigt (den ansågs inte tillräckligt bra) och gamla XC90 fick därför en onormalt lång livscykel, hela tolv år. Framför allt på den Nordamerikanska marknaden är nya XC90 hett eftertraktad, precis den modell som man bäst behöver just nu. XC90 finns dessutom i ett segment där det går att ta hyggligt betalt, vilket ger en vinstmarginal som är svår att få ut ur mindre bilmodeller.

Här nedan har vi samlat några av de första betygen efter provkörningarna runt Barcelona. Vi svenskar har en tendens att bli hemmablinda och därför kan det behövas både ris och ros från den internationella presskåren för att se hur bra XC90 egentligen är.

Läs också: Vi provkör Volvo XC90: "Väldigt mycket nytt!"

Autocar är en av Storbritanniens viktigaste biltidningar som dessutom blir läst av många amerikaner. Matt Prior beskriver XC90 som bilen "som Volvo inte har råd att misslyckas med" och det har man heller inte gjort.

Matt Prior på brittiska Autocar sitter inte med i juryn till Årets Bil men han finns ändå med i den första gruppen journalister som får provköra nya XC90 i Calafell, utanför Barcelona. Matt körde Volvo XC90 D5 Inscription och baserar sina betyg på den modellen.

Matt Prior inleder med en underrubrik som säger "Nya XC90 är så viktig som en ny bil någonsin kan vara. Volvo har inte råd att misslyckas, och det har man heller inte gjort". Han konstaterar att nya XC90 är i grunden en helt ny bil, och en helt egen bil byggd på Volvos egenhändigt utvecklade plattform.

Avsaknaden av knappar är påtaglig och de flesta finns samlade runt pekskärmen där Volvo äntligen skapat ett system som upplevs som lika snabbt som moderna smartphones, enligt Matt Prior. Det finns för- och nackdelar med pekskärmar men Matt skriver att ska man ha en pekskärm så är det en sådan som finns i XC90 som man vill ha. Inredningen är imponerande rymlig och känns som att den bara blir mer och mer trivsam i längden.

Offroadkörning är inget som Volvo pratar om, konstaterar Matt Prior, men han hittar ändå uppgifter om att bilen kan vada i 45 centimeter djupt vatten och har 24 centimeter markfrigång. Dessutom är XC90 godkänd för en släpvagnsvikt på 2.700 kilo i Storbritannien, en inte helt oviktig uppgift för husvagns- och hästägare.

Missa inte – Vi provkör Volvo XC90: "Väldigt mycket nytt!"

Matt Prior gillar väghållningen, berömmer styrningen för sin känsliga och linjära utväxling med en stadig känsla i mittläget. XC90 är ingen liten bil och det sätter förstås sina spår. Men Matt skriver att XC90 inte utvecklats för Nürburgring och det är bara till fördel.

Bullernivån är generellt låg och dieselmotorn, D5, hörs inte speciellt mycket. Matt tycker att automatlådan är lite för tveksam vid nedväxlingar och även kan vara för kvick att växla upp, men Volvo berättar att det finns en del justeringsarbete kvar och längre fram ska det även komma växlingspaddlar vid ratten.

I sista stycket sammanfattar Matt Prior sina intryck och skriver att om man nu gillar grundidén med XC90, då kommer man också att gilla hur den nya bilen utför sitt uppdrag. Gamla XC90 var generellt sett bra på det mesta och nya XC90 gör allt ännu lite bättre, på ett mera sofistikerat sätt. Det är lätt att tycka väldigt bra om den här bilen, avslutar Matt Prior.

Georg Kacher arbetar på tyska Auto Bild och ingår dessutom i juryn för "Årets Bil". Han beskriver nya XC90 som ett svenskt slott.

Tyska Auto Bild ingår i juryn för "Årets Bil" och Georg Kacher lämnar sin första provkörningsrapport av XC90 T6.

Rubriken hos Auto Bild lyder: "Det svenska slottet" och Georg Kacher tycker att Volvo designmässigt placerar sig mellan Audi Q7 och BMW X5, vilket inte är förvånande de Volvos chefsdesigner Thomas Ingenlath tidigare jobbade för Volkswagen.

Georg Kacher imponeras av multimediasystemet som reagerar snabb och intuitivt. De knappar som finns gör systemet tydligare än till exempel Tesla Model S och den som haft en iPad känner igen sig. Däremot är Kacher besviken på ratten som innehåller alldeles för många knappar.

T6-motorn i XC90 har inga problem att hänga med sina sexcylindriga konkurrenter, tycker Georg Kacher. Uppgiften om 0–100 på 6,5 sekunder känns trovärdig även om den fyrcylindriga motorn råmar lite osnyggt vid full acceleration. Den åttastegade automatlådan känns bra och även om T6 är kvick så gissar Kacher att dieselmotorerna blir mest populära.

Missa inte – Vi provkör Volvo XC90: "Väldigt mycket nytt!"

Kacher tycker vidare att det elektriska styrservot är lite för lätt, men passar sannolikt perfekt till den amerikanska marknaden. Luftfjädringen gör ett bra jobb, trots att testbilen rullar på 21-tums hjul med lågprofildäck. Stolarna längst bak är endast ämnade för barn, konstaterar Kacher.

Den slutsats som Georg Kacher drar i provkörningsrapporten är att XC90 är byggd med kärlek och imponerar med sin höga kvalitet. Volvo är tillbaka på suvmarknaden och nya XC 90 har den stil och teknik som behövs för att överleva i en värld som domineras av Mercedes och Range Rover. Nya Volvo XC90 känns som ett fint svenskt slott.

Massimo Nascimbene, på italienska Quattroruote, har kört både D5-motorn och hybridversionen T8.

Massimo Nascimbene, på italienska Quattroruote, rapporterar från provkörningen i Spanien och han har hunnit med både XC90 med D5-motorn och hybridversionen T8.

Massimo Nascimbene börjar med interiören i nya XC90 som han tycker är nästan överflödigt lyxig i sina detaljer. Men det är en imponerande syn som föraren möter. Startknappen är inte knapp utan ett vridreglage, vilket minskar risken för fel, berättar de säkerhetsmedvetna svenskarna. Massimo Nascimbene gillar speciellt den centralt placerade, stora pekskärmen som liknar en läsplatta och har tre huvudgrupper.

Missa inte – Vi provkör Volvo XC90: "Väldigt mycket nytt!"

D5-modellen kör Massimo Nascimbene med luftfjädringen (som är tillval) och 20-tumshjul. Det ger en flytande komfortkänsla, trots stora hjul men Nascimbene är inte lika imponerad av motorljudet i den fyrcylindriga D5. Mer en känsla, då prestanda och kraft räcker till. Styrningen känns lite lätt, tycker Massimo Nascimbene, men reagerar kvickt.

Hybridversionen T8 är flaggskeppet, konstaterar Massimo Nascimbene, med sin kombination av elmotor och bensinmotor med både turbo och kompressor. Kraften är imponerande och bilen känns mycket pigg, utan kännbar fördröjning. Hybridsystemet hämmar inte på något sätt och det känns inga variationer i bromssystemet, som det kan bli på vissa bilmodeller när energin ska återvinnas.

Jaco Bijlsma arbetar på nederländska Autovisie och fick tillfälle att provköra både D5- och T8-modellen av nya Volvo XC90.

Jaco Bijlsma på nederländska Autovisie ingår i juryn till Årets Bil och var därmed bland de första som fick tillfälle att provköra nya Volvo XC90, både D5 och T8.

Till skillnad mot de flesta andra hade Jaco Bijlsma en större sälta i sina betyg och var till exempel inte alls lika berömmande när det gällde pekskärmen och dess funktioner, framför allt inte navigationssystemet. Däremot berömde han inredningskvaliteten och den lyxiga känslan inuti XC90.

Samtliga bilar vid lanseringen var utrustade med luftfjädring och den går att ställa i tre lägen: Comfort, Eco eller Dynamic. Jaco Bijlsma konstaterar i sin provkörningsrapport att det är mycket stora skillnader mellan dessa, speciellt för T8-modellen som helt skiftar karaktär. Komfortläget är mycket bekvämt och hanterar den två ton tunga bilen väl, vilket även är fallet i läget Dynamic. Luftfjädringen passar den här bilen mycket bra.

Volvos ingenjörer berättar att det fortfarande återstår en del mindre justeringar på XC90. T8-modellen känns tyst och stark, även D5-modellen gör sitt jobb ganska bra men imponerar inte. Jaco Bijlsma blir därför fundersam om den svagare D4-motorn klarar sin uppgift, men någon sådan fanns inte på plats för provkörning.

Ännu mer läsning om XC90:

• Provkörd: Världens starkaste Volvomotor med fyra cylindrar
• Volvo XC90 T8 certifierad – CO2-utsläppet blir 59 g/km
• Nya Volvo XC90 testas av konsumenter för första gången
• Nya Volvo XC90 – projektledaren berättar allt om nya bilen
• Livebilder: Nya Volvo XC90 R-design på Detroitsalongen

Missa inte denna läsning

Vi provkör Volvo XC90: "Väldigt mycket nytt!"

Provkörning: Nya Volvo XC90 känns säker och pålitlig
Unik provkörning: Nya Volvo XC90 imponerar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att nya Volvo XC90 blir en försäljningssuccé internationellt!
1004
70