Unika bilder: Så kunde första Volvo XC90 sett ut

Premium Vi reser tillbaka till 1999 och ser hur Volvo XC90 skapades. Första generationen Volvo XC90 var helt nödvändig att bygga och blev inte precis någon favorit på BMW:s huvudkontor i München. Här kan vi visa bilder på hur första XC90-modellen hade kunnat se ut.

Unika bilder: Så kunde första Volvo XC90 sett ut
Observera! Detta är en artikel om första generationen Volvo XC90 som ursprungligen publicerades i auto motor & sport 15/2002.

Projektledaren Hans Wikman flög ut Volvocheferna till Arizona för att godkänna första generationen XC90: "Ett beslut om en suvmodell kan man inte ta i Sverige, där biltypen knappt existerar", sa han.

"They won't like this in Munich." Den kommentaren minns Hans Wikman mycket väl. Det var Wolfgang Reitzle, mannen bakom BMW X5, som uttryckte sitt gillande. X5 hade presenterats bara fyra månader tidigare och Reitzle, nybliven chef över Fords "Premier Automotive Group" (där bland andra Volvo, Jaguar och Range Rover ingår), skulle precis börja arbetet med att ta fram nya Range Rover.

Plötsligt stod lilla Volvo där, nybliven medlem i PAG-gruppen, stolt förevisande sin nya konceptsuv som man nyligen blivit klar med.

"Reitzle gillade XC90 direkt och det gjorde mig mycket glad att höra den kommentaren", berättar projektchefen Hans Wikman. Han kan en hel del om bilar, även fyrhjulsdrivna Volvo. Som biltokig tonåring ägnade han sig åt att reparera skrotade vrak och under lumpartiden körde han militära höjdare som chaufför i en Volvo Valp.

Utvecklingsarbetet hade tagit mindre än ett år innan modellen kunde visas upp och Wolfgang Reitzle, tillsammans med resten av Fordledningen, uttryckte sitt gillande för den nya familjemedlemmen. I oktober 1998 fick Hans Wikman grönt ljus för att starta projektet. Tre designteam i Los Angeles och Göteborg arbetade parallellt och efter en månad hade de tillräckligt många skisser för att kunna påbörja varsin fullskalig modell.

I februari 1999 tillkännagav Ford sina avsikter att köpa Volvo Personvagnar. Det påverkade dock inte utvecklingen av P28, som XC90-projektet kallas. Två månader senare, den fjärde maj, samlades Volvos ledning i Arizona för att för första gången se konceptbilarna. Tidigare hade alla andra Volvomodeller fått sitt okej (eller tummen ned) vid visningar i Göteborgstrakten. Men den här gången ville Hans Wikman ha det annorlunda.

"Jag sa till cheferna att ett beslut om en suvmodell kan man inte ta i Sverige, där biltypen knappt existerar. Det måste ske i Arizona, USA, där vi gör klimattesterna."

Den beslutande församlingen anlände en dag innan visningen. Wikmans team hade hyrt in konkurrenternas suvmodeller och hämtade kollegerna på flygplatsen med dessa. Nästa morgon åkte man ut till visningen och parkerade ett par hundra meter från konceptbilarna. Besökarna fick promenera sista biten, helt avsiktligt.

"Jag ville att alla skulle närma sig de tre bilarna gradvis för att se detaljerna växa fram. Sedan parkerade vi konkurrentbilarna vid sidan om XC90-bilarna."

Så här hade Volvo XC90 kunnat se ut om inte Doug Frashers förslag vunnit.

Flera förslag fick nobben

Förslaget från Anders Gunnarsson i det svenska designteamet fick nobben, med motiveringen att bilen i vissa detaljer påminde om Lexus suvmodell. Tuve Janssons förslag från designkontoret i Los Angeles ansågs lite för likt V70 och XC70. För mycket kombikänsla, helt enkelt. Ganska snabbt fann man att Doug Frashers koncept, också han från Los Angeles-kontoret, var det som bäst uttryckte suvkänslan, på omistligt Volvovis.

Trots den brännande hettan från Arizonas obarmhärtiga sol spred sig en optimistisk stämning i gruppen. Man vandrade mellan konkurrentbilarna och Frashers bil, med allt bredare leenden.

"Det märktes att alla gillade konceptbilarna och att modellen var något som Volvo borde bygga", berättar Hans Wikman. "Som jag ser det var det ett enkelt beslut att ta."

Vägen fram till det enkla beslutet hade dock varit mer än lovligt snårig. Redan 1990 arbetade Volvo och Renault med en gemensam plattform för varsin suvmodell. Det projektet gick om intet när sammanslagningen avstyrdes, i sista stund. Som Wikman ser det var det två års utvecklingsarbete som därmed kastades bort.

1996, när storbilsplattformen P2 utvecklades (S60, V70, S80), fanns planer på att även skapa en suv. Men projektet blåstes av.

"I USA sjönk suvförsäljningen", säger Wikman, "och i Europa betraktades modellerna som alltför stora och bränsleslukande. Vi kände också att en femsitsig suv var relativt enkel att bygga, däremot skulle det vara svårare med en sjusitsig".

Situationen i USA ändrades dock snabbt och under högkonjunkturens glada dagar ökade försäljningen med en miljon suvar per år. Mercedes var först på plan i USA och 92 procent av ML-kunderna var nya – det vill säga de kom från andra bilmärken. Volvokunderna lämnade märket och gick till andra biltillverkare för att köpa en suv. Något måste göras, snabbt!

I oktober 1998 slog alltså ljuset om tillgrönt för Volvos suv. Ledningen hade en klar bild av bilen, minns Hans Wikman.

"Det skulle vara en mycket mer vuxen, mogen bil med låga utsläppsvärden, låg förbrukning och bra väghållning, som en personbil. Den skulle kunna gå komfortabelt i 200 km/h på autobahn. Vi visste också att bilen måste vara ledande i sin klass ur säkerhetssynpunkt, vilket vi anser att vi uppnått."

Allt som allt tog projektet 27 månader, från första skisserna till dess att den första bilen var färdig (och senare premiärvisades i Detroit, januari 2002). Slutligen kommer vi till frågan som inte kan undvikas, speciellt inför Wikman som jobbat 20 år på Volvo: är det inte trist att komma in så sent på suvmarknaden? Den leende Hans Wikman har ett svar redo: "Sena? Nejdå, vi är istället tidiga… med den nya generationen suvbilar!"

Volvoledningen åkte till Arizonas öken för att bestämma sig för vilket av designförslagen som skulle vinna.

Hans-Olov Olsson var vd för Volvo Personvagnar 2000–2005.

Volvochefen: Bygga XC90 var ett nödvändigt beslut

Volvo XC90 är en efterlängtad modell, förstås?
"Ja, givetvis. I maj 1999 var jag på väg att avsluta min tid som vd för Volvo i USA. Jag visste att suvmodellen behövdes i USA och såg det som mitt uppdrag att få igenom beslutet. Vi visste också att om vårt långsiktiga mål med en produktion på 600.000 fordon årligen, jämfört med dåvarande 400.000, skulle uppnås så behövs det modeller inom nya segment. Att bygga P28, som arbetsnamnet löd då, var ett helt riktigt och nödvändigt beslut."

 Hur kändes det att äntligen få se konceptbilarna, i maj 1999?
"Jag kommer ihåg den dagen, mycket klart. Det var extremt hett, i Arizona, och väldigt olikt Sverige. Men vi var i suvbilarnas hemland och allt var mycket spännande."

 Kan XC90 "kannibalisera" på V70- och XC70-försäljningen i USA?
"Bara obetydligt. Undersökningar visar att väldigt få suvköpare tidigare kört en kombi. 75 procent av de förväntade XC90-kunderna beräknas komma från andra bilmärken, vilket gör att vi kan öka vår marknadsandel. Suvmodellerna attrahererar också något yngre köpare än de som vanligtvis är Volvokunder."


Text: Gunnar Dackevall, Pär Brandt, Bob Murray
Foto: Stan Papior

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker första Volvo XC90 blev riktigt lyckad designmässigt.
490
85