Miljödiesel kan sätta igen motorn – ingen tar ansvar

Biltillverkarna låter ägarna själva ta smällen när biodieseln sätter igen bränslefiltret vilket kan leda till motorstopp och bärgning. Samtidigt hänvisar macken till generalagenten, skriver Svenska Dagbladet.

Bilägarna tvingas ofta betala för igensatta bränslefilter ur egen ficka.

Biodiesel finns hos många tankstationer och ska enligt marknadsföringen minska koldioxidutsläppet jämfört med vanlig diesel. Men den kan också sätta igen bilens bränslefilter vilket kan leda till stopp och bärgning. Vi har tidigare skrivit om hur Kiaägare som tankat på OKQ8 fått bränslefiltret igensatt – men enligt macken är det inget fel på dieseln.

Det är framför allt sju bilmärken som är drabbade, säger Anders Norén, som är teknisk chef på Bil Sweden, till Svenska Dagbladet. Märkena är Jaguar, Land Rover, Opel, Ford, Volvo, Kia och Hyundai. Problemet uppstår vanligtvis när temperaturen ligger kring nollgradigt.

OKQ8 hävdar fortfarande att bränslet uppfyller alla standarder i Sverige och Europa, och det är oftast kunden som får ta den ekonomiska smällen om motorn behöver repareras eller om bilen behöver bärgas. Så är det bland annat hos Ford och Opel. Samtidigt hänvisar OKQ8 tillbaka till bilmärkena.

Petri Laukkanen, som är teknisk chef på den svenska generalagenten för Jaguar och Land Rover, kan inte svara på vem som får betala.

"Jag vet inte. Återförsäljarna sköter det här själva. Vi ser inte det som så stort att vi genomför åtgärder från generalagentens sida. Vi har inte heller resurser att göra det", säger han till SvD.

Du som kör dieselbil!

Många har fått problem med igensatta bränslefilter. Beror det på vilket oljebolag man tankar på eller vilket märke man kör? Finns det "olyckliga" kombinationer? Dessutom, har du haft problem med partikelfiltret? 

Gör vår undersökning här

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har tankat biodiesel.
134
339