Provkörd: Världens bästa Volvomotor har tre cylindrar
Volvo har nyss lanserat tre nya Classicversioner för V70, S80 och XC70, vilket vanligtvis betyder att modellerna är på väg att bytas ut. Men modellår 16 hos Volvo innebär mycket mer än så.
Motorfamiljen VEA gjorde premiär med en fyrcylindrig dieselmotor med namnet D4. Den uppgraderas nu och får 190 hästkrafter och går precis som tidigare att kombinera med en åttastegad automatlåda, men i nuläget inte med fyrhjulsdrift. Ett steg upp finns D5 med 225 hästar.
Dessutom lanseras D2 med 120 hästkrafter och D3 med 150 hästkrafter. Till dessa dieselmotorer erbjuder Volvo en ny, sexstegad automatlåda. Den gamla D2-motorn gick tidigare att kombinera med dubbelkopplingslådan Powershift men den utgår alltså.
På bensinsidan kommer instegsmotorn T2 med 122 hästkrafter, som följs av T3 med 152 hästar, T4 med 190 hästar, T5 med 245 hästar och toppmodellen T6 med både turbo och kompressor på 306 hästar.
Alla VEA-motorer är förberedda för elektrifiering, enligt Volvo. Motorerna har tre former av överladdning: enkel turbo, tvåstegs turbo och kompressor med turbo.
Läs också…