Mercedes har släppt en eldriven version av B-klass med namnet Electric Drive. Av de sex elbilarna som auto motor & sport testar i nummer 8/2015 är den tveklöst dyrast, men den har ändå inte stöd för snabbladdning, till skillnad från konkurrenterna.
”Det är underligt eftersom Tesla, som bistått med hjälp i utvecklingen av B-klass Electric Drive, storsatsar på just snabbladdning”, skriver auto motor & sports testlag.
Men köparna av den eldrivna B-klassen lär inte ha något behov av att snabbladda sin bil, enligt Fredrik Wahrolen, pr- och kommunikationschef på Mercedes i Sverige. Snabbladdare är relativt ovanliga i både Europa och USA, enligt honom.
”Vi bedömer att räckvidden väl uppfyller de behov som finns för kunderna i målgruppen och att behoven att ladda under dagen är begränsade. Såväl oberoende som egna studier som vi använt oss av i utvecklingsarbetet visar att det typiska, dagliga användandet är några mil. I innerstadsområden är det dagliga behovet så litet som tre till fyra mil”, säger han till auto motor & sport.
Vill B-klassföraren köra längre finns en Range Plus-version som ska göra att batteriet laddas maximalt. Men den ska inte användas varje dag – batteriet åldras snabbare.
Beskedet från Mercedes blir en stor plump i testprotokollet för B-klass Electric Drive.
”Varför ens bygga en bil, med ett gäng goda kvaliteter och smarta lösningar, som i slutändan inte klarar snabbladdning?”, skriver testlaget.
Hela testet av Mercedes B-klass mot fem konkurrenter finns i nummer 8/2015, som du kan köpa i butik den 2 april eller direkt här på nätet.