Jules Bianchi har avlidit nio månader efter sin svåra F1-krasch

Familjen till F1-föraren Jules Bianchi har meddelat att han avled under fredagskvällen. Fransmannen har legat i koma med svåra hjärnskador under nio månader efter sin svåra krasch i Japans GP. Jules Bianchi blev 25 år.

Jules Bianchi har avlidit nio månader efter sin svåra F1-krasch
En av de sista bilderna som togs av Jules Bianchi, vid paraden inför F1-loppet i Japan 2014.

Tidigt under lördagsmorgonen meddelade Jules Bianchis familj att han avlidit under fredagskvällen. Meddelandet lyder:

"Det är med stor sorg som föräldrarna till Jules Bianchi, Philippe och Christine, hans bror Tom och syster Melanie, tvingas meddela att Jules gick bort igår natt vid Centre Hospitalier Universitaire i Nice, där han vårdats efter olyckan 5 oktober 2014 vid Suzuka-banan under Japan Formula 1 Grand Prix."

"Jules kämpade till slutet, som han alltid gjorde, men idag kom kampen till ett slut. Smärtan vi känner är enorm och obeskrivlig. Vi vill tacka personalen vid sjukhuset i Nice och även de vid General Medical Center i Mie Prefecture i Japan som vårdade Jules. Vi vill också tacka Jules kollegor, vänner och fans som alla visat stort engagemang och stärkt oss under denna svåra tid."

Jules Bianchis äldre farbror Lucien Bianchi var racingförare och körde Formel 1, sportvagnar och även rally. Luciens främsta framgång var en vinst på Le Mans 1968 i en Ford GT40. Året därpå omkom Lucien i en olycka under träningen inför Le Mans. När Jules Bianchi visade talanger som kartförare var pappa Philippe först tveksam eftersom han inte vill uppleva mer tragik i familjen, men stöttade ändå sin son.

Jules Bianchi blev fransk mästare i sin kartingklass och fortsatte med Formula Renault 2007 och F3 Euro Series två år senare. Hans talang uppmärksammades av Ferrari som gjorde Jules till medlem i deras satsning för unga förare. 2013 fick han en plats hos Marussia och blev utnämnd till "rookie of the season". Under 2014 gav han Marussia sin första poäng med en niondeplats i Monaco.

Japans GP 2014 blev (som vanligt) en regnig historia. Efter att Sauber-föraren Adrian Sutil kört av i det häftiga regnet gulflaggades loppet och en traktor sändes ut för att bärga Sutils bil. Just då kommer Jules Bianchi och vattenplanar i samma kurva, glider hjälplöst av och kraschar in i traktorn.

Själva händelseförloppet var nästan osannolikt oturligt då Jules Bianchis bil gled in under den stora traktorns bakparti och han skadade huvudet. Hade Jules träffat räcket på ett "normalt" sätt hade han förmodligen inte fått några skador alls. Att bärga bilar med högbyggda traktorer under pågående race har kritiserats förut av förarna.

Jules Bianchi fördes medvetslös i ambulans till sjukhus där han opererades för sina svåra skallskador. När tillståndet ansågs tillräckligt stabilt förflyttades han till Nice. Jules Bianchi hölls nedsövd under hela behandlingstiden.

Säkerheten inom Formel 1 var urusel under inledningen på 50-talet, men under 60-talet ökade säkerhetsmedvetandet och en hel del förbättringar infördes. Trots det dog det många förare under tävling, kval och test. Med Jules Bianchi inräknad ett drygt 50-tal förare. Efter Ayrton Sennas tragiska död 1994 gjordes en ny uppryckning och Jules Bianchi är den första F1-förare som dött på 21 år. Han blev 25 år.

 

Missa inte denna läsning:

F1-doktorn: "Vi får aldrig några goda nyheter om Michael Schumacher"

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.