Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Efter att Stefan "Tjock-Steffe" Eriksson kraschade en Ferrari Enzo i över 300 km/h återstod bara fragment av bilen. Men nu har Ferrari Classiche återställt Enzon i originalskick och bilen ska säljas på auktion i Paris. Endast 250 mil på mätaren – köpsugen?
Annons

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu
Stefan ”Tjock-Steffe” Eriksson totalskrotade Enzon i över 300 km/h. Rättegången i USA gav tre års fängelse. Foto: Al Seib/Los Angeles Times, Getty Images.

För vissa bilmodeller spelar det ingen roll att det i stort sett bara återstår ett chassinummer efter en krasch. Ferrari Enzo tillverkades som gatbil 2002–2004 i 399 exemplar plus en bil som skänktes till Vatikanen.

De få gånger en Ferrari Enzo bjuds ut till försäljning brukar prislappen hamna på minst åtta miljoner kronor. Förra året auktionerades RM Sotheby´s ut den Enzo som skänktes till Vatikanen (alltså den sist byggda) och bilen klubbades för 6.050.000 dollar, 52 miljoner kronor.

Att ha ”proveniens”, alltså en intressant historia med kända ägare, påverkar värdet på både antikviteter och bilar. Samma auktionsföretag sålde förra året en kändiskörd Ferrari 290 MM från 1956 för en kvarts miljard kronor och alla bilar som filmstjärnan Steve McQueen ägt brukar kosta fantasibelopp.

Av denna anledning är vi mycket spända på att se hur högt värderad Stefan ”Tjock-Steffe” Erikssons Ferrari Enzo blir. 7 april 2006 blev den tidigare medlemmen i ökända Uppsala-ligan världskändis då han kraschade Enzon i över 300 km/h utanför Malibu, Kalifornien. Bilen klövs i två bitar och pulvriserades nästan helt, ändå kunde Tjock-Steffe kliva ur vraket med bara mindre blesyrer.

Ferrarin med chassinummer 135564 ägdes inte av Tjock-Steffe och i förhöret med polisen hävdades att Enzon körts av en ”Dietrich”, som dock avvek från olycksplatsen och inte hittades. Eriksson blev dömd till tre års fängelse och utvisades sedan ur USA.

Den totalskrotade Ferrarin var inte bortom räddning, trots allt. Hur mycket av ursprungsbilen som gick att behålla efter kraschen vet vi inte men det är Ferraris egen avdelning ”Ferrari Classiche” i Maranello som renoverat bilen och då utgår vi från att det är ett perfekt utfört arbete. Med tanke på skadorna borde det mesta vara utbytt och bilen i praktiken vara i nyskick. Enzon har i sambandet blivit omlackerad från Rosso Corsa till Nero Daytona.

Mätarställningen på denna numera svarta Ferrari Enzo är endast 250 mil och bilen auktioneras av RM Sotheby´s i Paris 3 februari. Prisprognosen som man ger indikerar ett värde på 1.500.000–2.000.000 euro, alltså mellan 14,0 och 18,7 miljoner kronor.

Som de flesta nog känner till ägs en av dessa 400 tillverkade Ferrari Enzo av vår fotbollshjälte Zlatan Ibrahimović. När Zlatan förhandlade med italienska Inter om en övergång begärde han att få en Ferrari Enzo som en del av kontraktet och Ferrari-chefen Luca di Montezemolo lyckades trolla fram en bil i sista stund.

Zlatan Ibrahimović har alltid varit diskret när det gäller vilka bilar han äger men villkoret som Luca di Montezemolo ställde var att Zlatan aldrig skulle sälja sin bil – vilket vi antar är fallet. Möjligtvis för att Zlatan exemplar är ”Enzo nummer 401” och inte får komma ut på marknaden, men det är en ren spekulation från vår sida.

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Tjock-Steffes kraschade Enzo är till salu

Annons
Annons
Rulla till toppen