Risken är att du hört det förut, men det hettar till ordentligt i premiumsedanklassen under de kommande åren. Både BMW och Audi kraftsamlar för att utmana nya Mercedes E-klass, Lexus GS, Jaguar XF och Volvo S90.
Kombiversionen Avant blir förstås också en tuff konkurrent till Volvo V90.
Designmässigt ska nästa generation Audi A6 ge ett bredare och lägre intryck än dagens modell med tydliga A7 Sportback-vibbar. Single frame-grillen blir även den bredare och lägre. Designen inspireras till stor del av konceptbilen Prologue. Storleksmässigt blir nya A6 inte mycket större än dagens modell. Även bagagevolymen blir i princip oförändrad.
Bland de tekniska nyheterna under skalet finns bland annat fyrhjulsstyrning som gör bilen smidigare att köra i stadstrafik och stabilare i högre hastigheter. Audi A6 kommer som laddhybrid med namnet E-tron och det ryktas också om att Audi A6 kommer i en helt eldriven version. Dessutom blir luftfjädring tillval till flera motoralternativ.
Men de flesta köparna lär välja en vanlig förbränningsmotor. V6-dieselmotorn på 3,0 liter uppdateras för att klara hårdare utsläppskrav.
Förmodligen väljer Audi att fasa ut V8-motorerna i toppmodellerna S6 och RS 6. De ersätts med överladdade V6-motorer eller möjligtvis den femcylindriga turbomotorn från RS 3. Men Audi väljer alltså inte att gå lika långt som Volvo och skrota alla motoralternativ med fler än fyra cylindrar.
När det gäller ny teknik lanserar Audi en hel del nyheter i A8 och mycket av den hamnar också i A6. Det handlar om senaste generationen autobroms med fotgängarigenkänning, korsningsassistent som bromsar för mötande trafik, strålkastare med oled-teknik och en ny design för de digitala instrumenten.
Läs mer om Audi Prologue och kombimodellen Prologue Avant som ger en försmak av nästa generation A6.
I senaste numret av auto motor & sport kan du läsa om alla Audinyheter fram till 2020 – klicka här för att läsa på nätet.