Nytt test: Så mycket mer drar bilen i verkligheten

Att förbrukningssiffrorna som biltillverkarna själva uppger sällan stämmer överens med verkligheten vet de flesta bilägare. Efter Volkswagens dieselskandal bestämde sig PSA, med Peugeot, Citroën och...
Annons

Att förbrukningssiffrorna som biltillverkarna själva uppger sällan stämmer överens med verkligheten vet de flesta bilägare. Efter Volkswagens dieselskandal bestämde sig PSA, med Peugeot, Citroën och DS, för att själva mäta förbrukningen i verkligheten.

Testerna gjordes tillsammans med två externa organisationer och de har granskats av certifieringsföretaget Bureau Veritas. Bilarna kördes med en portabel mätningsapparat påkopplad. Testerna ska gå att reproducera, hävdar PSA.

För att mäta förbrukningen kördes bilarna totalt 9,5 mil (2,5 mil stadskörning, 3,9 mil landsväg och 3,1 mil motorväg). PSA har använt luftkonditionering, passagerare och bagage.

Nytt test: Så mycket mer drar bilen i verkligheten

PSA-koncernen ska släppa siffror för ytterligare 20 bilmodeller mot slutet av året. Då ska det också finnas en ”förbrukningskalkylator” på biltillverkarnas sajter för att simulera hur hög förbrukningen blir för olika modeller i verkligheten.

Testerna visar att bland de testade bilmodellerna (både Peugeot, Citroën och DS) var förbrukningen i genomsnitt 46 procent högre i verkligheten än i testlabbet.

Det innebär att en bilist som kör 1.500 mil med en bensinbil som ska dra 5 l/100 km ska betala 9.870 kronor om året i bränsle, med ett bensinpris på 13,16 kronor per liter. Men i verkligheten drar bilen 7,3 l/100 km och bränslekostnaden stiger med 4.540 kronor till 14.410 kronor. Bilen släpper också ut 46 procent mer koldioxid.

Siffrorna för samtliga modeller finns att ladda ned här (zip-fil med ett pdf-dokument).

Annons
Annons
Rulla till toppen