Det var redan 2013 på finbilskalaset vid Villa d´Este vid Comosjön som BMW visade sin lyxbil Gran Lusso Coupé.
Nu är det klart att BMW kommer att återuppliva sin 8-serie – med en hel del av dragen från Gran Lusso-kupén, skriver tyska auto motor und sport.
Gran Lusso Coupé – som är BMW:s första samarbete med Pininfarina någonsin – är visserligen baserad på 7-serieteknik. Men det var en prototyp och nu jobbar BMW på att ta fram en seriemodell. I prototypen satt en V12-motor från BMW.
BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich berättade redan i mars för Automotive News att ”BMW, precis som många andra tillverkare, vill ha ett erbjudande i segmentet över 150.000 Euro”.
Med en ny 8-serie täcker bayrarna in en lucka mellan BMW:s 7-serie och Rolls-Royce. Den nya 8-serien ska byggas i fabriken i Dingolfing.
Det är framför allt framgången för Mercedes S-klass i USA och Kina som gör att det brådskar. BMW har genom interna beräkningar kommit fram till att Mercedes tjänar ungefär en miljard euro (9,5 miljarder SEK) mer på S-klassen än vad BMW tjänar på 7-serien.
Den gamla 8-serien byggdes under åren 1989–1999 i sammanlagt 30.621 exemplar. Den nya 8-serien kommer både som kupé och som cabriolet. Samtidigt lägger BMW sannolikt ner motsvarande karossversioner av sin 6-serie.
BMW har redan säkrat typbeteckningarna 825, 830, 835, 845, 850, 860, M850 samt M8 för den nya modellen.