Guide: Så här gör du när du ska köpa din Bugatti Chiron

OK, pengarna är fixade. Men för att köpa en Bugatti Chiron är det inte bara att knalla in hos närmaste handlare.

Guide: Så här gör du när du ska köpa din Bugatti Chiron
Det sägs att Bugatti Chiron skulle ha en toppfart på 464 km/h – om den inte hade begränsare vid "bara" 420.

Hur svårt kan det vara? Det är väl bara att kliva in i butiken, rita 22,5 miljoner på checken, och hämta ut nyckeln till en ny Chiron?

Verkligen inte.

För att få bli en av 500 lyckliga (förmodar vi) ägare till Bugattis senaste superbil – 1.500 hk och god för en (begränsad) toppfart på 420 km/h – krävs en personlig inbjudan.

Och Bugatti känner sina pappenheimare. De har utvecklat en subtil konst för att sniffa fram potentiella kunder, och sedan bygga en relation med denne.

"Vi vet att våra kunder, oftast, är bilsamlare. De har mer än 40 bilar i sina samling, mer än två flygplan, flera yachter samt konstsamlingar och fastigheter på flera platser i världen. Så det är ganska enkelt att se om en kund är kvalificerad", säger Bugattis säljchef Stefan Brungs till Top Gear och avslöjar att 200 bilar redan har ägare.

Så köpet börjar egentligen på Aeroport de Strasbourg, flygplatsen i den franska Alsace-regionen. När du landat din Gulfstream möts du av en Bentley Mulsanne som tar dig från flygplatsen till den lilla staden Molsheim och genom de nästan tusenåriga grindarna till slottet Chateau St. Jean.

Det var hit som Carlo Bugatti flyttade sin familj från Italien i mitten av 1800-talet. Det här är marken där Carlos son Ettore byggde den racerbil, som inte bara vann det första Monacos Grand Prix utan också blev tidernas mest vinstrika maskin.

Slottet Chateau St. Jean i Molsheim har en mycket central roll i Bugattis dåtid och nutid.

"Vi säljer inte bara en bil. Vi säljer ett märke, ett förhållande och ett konstverk. Därför introducerar vi kunden först till Bugatti och sedan till bilen", säger Anita Krizsan. Hon är märkesdirektör i England och henne kan du träffa hos Jack Barclay Bugatti London. Hon började sin karriär med att sälja leksaker på en lokal marknad i en liten stad i Ungern. 2013 blev hon "berömd" för att sålt tolv Bugatti Veyron på lika många månader.

Inne i slottet får du en historielektion som kan pågå i fem minuter – eller fem timmar. Allt beror på ditt intresse i ämnen som Ettore Bugatti, hans son Jean och de tidiga bilarna som företaget byggde.

Nästa stopp är ateljen. Ja, den heter så, fabriken där Chiron byggs för hand under de närmaste åren. En nästan kliniskt ren miljö, till fromma både för teknikerna och för att kunderna ska slippa få smuts på manschetterna. Du får också chans att känna och klämma på detaljer som ska monteras i bilen. Rundtrippen i fabriken passerar också den rullande landsvägen. Här körs varje Chiron sina första sex mil under magisk motorsång. Sedan tas den ut på landsvägen för ytterligare 50 mils "shake down" för att reda ut alla eventuella problem.

Först sen är det din tur att köra.

Varje Chiron provkörs över 50 mil innan den hamnar i kundens händer.

Provkörningen anpassas naturligtvis efter kundens behov och intresse. En del provkör inte alls, andra kör i 20 minuter, vissa vill känna på bilen i flera timmar. Och för den som vill ha ännu mer körupplevelse finns ett lokalt flygfält tillgängligt där kunden, i samarbete med företagets testförare, går igenom bilens olika egenskaper – och hur den skiljer sig mot "gamla" Veyron. (Hälften av alla Chiron-kunder har eller har haft en Bugatti förut).

"Vi har inte haft en enda olycka när någon provkört en Bugatti. Och du vet 'you break it, you buy it!', säger Stefan Brungs... 

När processen kommit så här långt börjar det riktiga allvaret. När du bestämt dig för att köpa får du lämna 200.000 euro i handpenning. Bugatti tar sedan en andra delbetalning (hemligt hur mycket) exakt nio månader innan bilen börjar tillverkas. Resten av beloppet betalas när nycklarna lämnas över.

Men du är inte riktigt klar än. Först lotsas du till "Bugatti Customer Lounge".

Varje bil skräddarsys efter kundens önskemål. Men det finns gränser: Inget elefant- eller leopardskinn. Och alligatorskinn är olämpliga att sitta på.

Här ska du välja lackering, hjul, klädsel och tjugofjorton andra tillbehör och val. Det ligger givetvis i det exklusiva märkets dna att erbjuda kunden nästan precis det han önskar – oavsett hur excentriskt det än må vara.

Vi skriver nästan därför att det finns faktiskt gränser. Som den kinesiske kund som ville ha krokodilskinn i inredningen.

"Det är svårt eftersom det går sönder när du sitter på det. Så vi övertygade honom att inte ha det på sätena utan enbart på instrumentbrädan", berättar Brungs.

Och våga inte fråga om elefant- eller leopardskinn. Vissa etiska gränser kliver Bugatti inte över.

Men dragkrok går bra. Och att matcha dekorlinjer mot fruns nagellack. Men det kostar. Enbart att skräddarsy säkerhetsbältena kostar 70.000 dollar, på grund av att allt måste säkerhetstestas.

Skön miljö för svåra beslut: Showroom-interiören kommer från det nyligen lanserade Bugatti Home Collection. Fåtöljerna består av finaste läder och blå (!) kolfiber, exakt samma höga specifikation som i Bugattis bilar.

För att du inte ska bli yr av alla valmöjligheter är sofforna bekväma och du får hjälp av en av Bugattis formgivare som likt en skräddare går igenom möjligheter och fallgropar. Med hjälp av bildskärmar får du se hur din tilltänkta bil kommer att se ut med alla tillvalen.

Så ja. Då är det bara att skriva under.

Där - på den streckade linjen.

Vi kan skicka bilen hem till dig eller så kommer du tillbaka till Molsheim och hämtar ut den – det är trevligast så.

Om tre år är den klar.

Invigning av Bugattis showroom i London, från vänster: Mamad Kahsani-Akhavan, vd för återförsäljaren, Dr Stefan Brungs, styrelseledamot och säljchef, Anita Krizsan, märkesdirektör och Guy Caquelin, regionschef för Europa och Ryssland.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Hade jag pengarna skulle jag slå till på en Bugatti Chiron direkt.
71
107