Guide: Privatleasing av bil – lär dig alla knep

PREMIUM På kort tid har privatleasing av bil blivit mycket populärt. Men det är lätt att räkna fel eller bli lurad. Det här måste du ha koll på och ta chansen nu – privatleasingen blir sannolikt dyrare i framtiden.
Annons

Bilförsäljningen i Sverige slår nya rekord och en bidragande faktor är att privatleasing blivit så vanligt. Nya kunder kommer till bilhandlarna för att privatleasa istället för att köpa – inte minst bland unga, barnfamiljer och kvinnor har det blivit populärt med privatleasing.

Men det gäller att göra sin hemläxa innan man åker till bilhandlaren och skriver på kontraktet. ”Djävulen sitter i detaljerna” brukar man säga och det finns gott om fallgropar inom privatleasingen. Du kan inte sjunka ned i fåtöljen hos bilhandlaren och låta dig förledas av allt positivt försäljningssnack – du måste vara kritisk och jämföra!

I auto motor & sport nummer 2/2017 har vi en stor guide som visar hur du ska räkna och jämföra de olika erbjudanden som bilhandlarna ger. Som de flesta nog inser måste man alltid vara väldigt noga med vad som ingår i privatleasingen, innan man skriver på papperna. Ingår försäkring, vinterhjul, service? Hur lång körsträcka, bindningstid? Allt detta måste du ta reda på.

Själva ”affärsidén” med privatleasing är att erbjuda en låg månadskostnad, en siffra som är så liten att den attraherar många kunder. Det är en metod man lärt sig från USA, där bilhandlarna utvecklat den här typen av försäljning till en konst.

Men räknar du rätt och jämför noga har du just nu stora chanser att kunna göra en bra affär – och köra en bil som du annars kanske inte skulle ha råd med.

 

Privatleasing av bil – så här räknar du:

Det är lätt att bli förvirrad av alla siffror vid privatleasing. Men det första, viktiga steget som du och miniräknaren måste ta är att jämföra leasingkostnaden med vad det skulle kosta att köpa bilen kontant. Om du till exempel kan finansiera ditt bilköp genom att låna på en villa eller bostadsrätt blir räntan (och därmed en stor del av månadskostnaden) relativt låg. Kan du inte göra det ökar chansen för att privatleasing blir ekonomiskt fördelaktigt för dig.

För att underlätta för er läsare har vi på auto motor & sport gjort en ekonomisk ”lathund”. Ni använder denna ekonomiska formel som vi visar i artikeln, sedan kan ni snabbt räkna er fram till det som valt att kalla för ”Leasingpris per nybilstusenlapp”. Det intressanta med denna uträkning är att man snabbt får ett mycket tydligt grepp om erbjudandet från bilhandlaren är bra eller dåligt.

När du har formeln från artikeln och räknar ut ”Leasingpris per nybilstusenlapp” ger vi dig följande råd:

Ligger priset kring 600 kronor eller över – låt bli, leta upp ett annat alternativ. Det är inget bra avtal för privatleasing.

Kommer du i närheten av 400 kronor, eller ännu lägre? Då är det helt klart intressant! Nu har du förutsättningarna för en bra privatleasing.

När du lärt dig den här beräkningen blir det väldigt intressant att jämföra bilhandlarnas erbjudande. Använd vår formel för att få koll på dina utgifter.

Det finns många viktiga detaljer i ett leasingavtal. Ett område som du måste titta på är hur bilen försäkras. Vissa bilföretag använder en schablonkostnad rakt över, andra tar noga reda på var du bor och alla andra uppgifter. Det kan vara helt avgörande för ekonomin, beroende på hur gammal du är och var du bor. Detta måste du läsa på, och denna information finns i artikeln.

Generellt gäller samma erbjudande för privatleasing oavsett ålder och kön. Privatleasing blir därmed mer fördelaktigt om man är yngre och bor i storstad, eftersom dessa personer exempelvis har dyrare försäkring.

Eftersom privatleasing blivitpopulär utgör den idag en stor del av bilförsäljningen till privatpersoner. Det kommer att påverka begagnathandeln och även värdeminskningen på bilar. Andelen småbilar ökar genom privatleasingen och de kommer att få en snabbare värdeminskning, vilket redan märks men blir mera uppenbart om några år.

Den här negativa påverkan på begagnathandeln kommer att slå tillbaka på privatleasingen, som med all sannolikhet därmed blir dyrare om några år. Därför är det mest förmånligt att privatleasa nu och chansen att hitta ett bra erbjudande är som störst idag.

All information finns i auto motor & sport nummer 2/2017. Är du prenumerant på tidningen kan du läsa alla tidningar på nätet, helt gratis och när som helst.

 

• Har du satt betyg på din bil i vår begagnatdatabas? Gör det, då får du en gratis digitaltidning som tack. Gör det här! 

 

Guide: Privatleasing av bil – lär dig alla knep
Det är i auto motor & sport nummer 2-2017 som du får all information om privatleasing. I artikeln finns den formel som gör att du kan beräkna bilhandlarens erbjudande.

 

Tänk på det här vid privatleasing av bil:

Många bilhandlare är ovilliga att pruta på en bil som privatleasas och vissa hävdar att det inte ens går. Men en del auto motor & sport-läsare har lyckats. Ibland har biltillverkarna särskilda specialmodeller som är ”färdigutrustade” och då är det svårt att pruta, men i vissa fall kanske det går att få med vinterhjul, dragkrok eller annan utrustning. Jämför gärna erbjudandet mellan olika bilhandlare – ibland lönar det sig.

Svårt jämföra månadsavgiften

Tyvärr finns det ingen gemensam standard när det gäller privatleasing – alla bilmärken använder samma ord för olika erbjudanden. Hos vissa bilhandlare kan det ingå både service, vinterhjul, däckhotell, däckbyte, vägassistans, fri lånebil vid service och en årlig körsträcka på 1.500 mil, med ett leasingavtal som löper på två år. Hos nästa bilhandlare ingår varken vinterhjul eller service och körsträckan per år är bara 1.000 mil – samtidigt som leasingavtalet löper på tre år. Då blir det svårt att jämföra.

Det finns också andra termer som ”prenumeration” eller ”Inclusive”. Då brukar det mesta ingå, bland annat vinterhjul med däckbyte, försäkring och serviceavtal.

Som om inte det vore nog finns det också erbjudanden som baseras på rörlig ränta. Det innebär att månadsavgiften kan höjas om räntan går upp. Till sist kan det vara svårt att jämföra olika bilmodeller med varandra, eller till och med samma bilmodell från olika handlare, eftersom utrustningen kan skilja sig åt.

Försök räkna ut totalkostnaden för hela bindningstiden – då kan du jämföra hur mycket bilen faktiskt kostar.

Garanterat restvärde?

Det är bäst att välja en bil där bilhandlaren eller bilmärkets generalagent garanterar restvärdet på bilen. Annars kan du få en dyr överraskning när bilen ska lämnas tillbaka.

Ingår försäkring?

Bilförsäkringen är en av de största utgiftsposterna för unga förare. Premien blir lägre ju fler skadefria år du har, men för en ung förare som alltså inte har så många skadefria år bakom sig kan premien snabbt bli riktigt hög. Vissa bilmärken bakar in försäkringspremien direkt i månadsavgiften för privatleasingen. Ibland kan det vara bra att kolla upp premien med fler försäkringsbolag. Ibland är det förmånligt att välja bilmärkets egna försäkringsbolag, ibland inte.

Dyrt gå utanför avtalet

Vanligtvis brukar det ingå 1.000 eller 1.500 mils årlig körning med en privatleasad bil. Kör du längre än så får du betala extra för ”övermil”. Det görs för att andrahandsvärdet på bilen blir lägre ju längre den gått och det vill bilhandlaren ha ersättning för.

Bilhandlaren räknar med ett visst slitage på bilen när det är dags att lämna tillbaka den, men inget onormalt slitage. Vad som räknas som normalt och onormalt är helt upp till bilhandlaren eller bilmärket så här gäller det att se upp! Stora stenskott, revor i klädseln och annat kan göra att du får betala ersättning men det skulle ju sänka andrahandsvärdet även om du ägde bilen själv och skulle sälja den.

Bryta avtalet?

Den största skillnaden mellan privatleasing och billån är bindningstiden. Det vanligaste är att privatleasingkunderna tecknar sig för antingen två- eller treåriga avtal, men ibland förekommer både kortare och längre bindningstider.

Det här innebär alltså att du förbinder dig att betala månadsavgiften i två eller tre år. Blir du arbetslös, sjukskriven eller plötsligt får ändrat bilbehov – till exempel om du flyttat – kan en privatleasad bil alltså inte säljas, som en bil med lån.

Du kan försöka överlåta avtalet till någon annan (som biltillverkaren måste göra kreditprövning på och godkänna som ny leasingtagare). Då får den nya leasingtagaren ”ta över” eventuella skrapmärken och annat som du orsakat medan du kört bilen, och som bilhandlaren kan anmärka på när det är dags att lämna tillbaka bilen.

Ett annat sätt är att försöka bryta avtalet i förväg. De flesta bilhandlare tar då ut en straffavgift.

 

Guide: Privatleasing av bil – lär dig alla knep
Många unga familjer väljer att privatleasa sin bil. Fasta månadskostnader och inga krav på säkerhet är attraktivt.

Fördelar med privatleasing av bil:

• Enkelt och bekvämt.

• Ingen kontantinsats eller lån.

• Fast månadskostnad.

• Man slipper oroa sig för bilens värdeminskning (restvärde).

• Man får tillgång till en ny, säker, driftsäker och miljöanpassad bil.

• Inget krångel med att sälja bilen.

• Privatleasing gör det relativt billigt att köra en större, dyrare bil.

• Vissa tillval är betydligt billigare vid privatleasing.

• Vinterhjul, däckhotell och byte brukar ingå i avtalet.

• Fördelaktigt för yngre personer som bor i storstad.

 

Nackdelar med privatleasing av bil:

• Bilen får inte ha ”onormalt slitage”, det kan kosta extra.

• Avtalet är svårt/dyrt att bryta i förtid.

• Körsträckan i avtalet får inte överskridas, annars kostar det extra.

• Räntan är inte avdragbar i deklarationen.

• Det kan finnas begränsningar i användandet, vissa avtal tillåter till exempel inte övningskörning och utlandsresor.

• Avtalen för privatleasing kan vara krångliga att förstå och jämföra.

• Om du riskerar att drabbas av ändrade levnadsförhållanden, som sjukskrivning eller arbetslöshet, kan privatleasing av bil vara vanskligt.

 

Guide: Privatleasing av bil – lär dig alla knep
Det är i auto motor & sport nummer 2-2017 som du lär dig räkna fram det bästa avtalet för privatleasing av bil.
Annons
Annons
Rulla till toppen