Svenskarna köper suv som aldrig förr – men den är inte alltid bättre än en kombi

Premium Bilköparna har verkligen tagit suvarna till sina hjärtan. Försäljningen ökar snabbt. Men det är inte alls säkert att en suv är bättre rent objektivt än svenskarnas tidigare favoriter, kombibilen. Det visar en genomgång av auto motor & sport.

Svenskarna köper suv som aldrig förr – men den är inte alltid bättre än en kombi

Tittar vi på vilka bilar som sålt bäst i Sverige genom tiderna ligger kombibilarna absolut bäst till. Åren då en Volvokombi inte toppat listan är få, och även längre ned på listan har det kryllat av just kombibilar.

Men nu har något hänt.

Försäljningen av suvar ökar rekordsnabbt och det är framför allt kompaktsuvarna och de något mindre modellerna som ökar snabbast. I de mindre storleksklasserna är det många köpare som inte längre väljer en småbil utan en suv.

De första suvarna som dök upp – innan ordet "suv" ens var ett begrepp – låg väldigt långt från dagens suvar. De var rambyggda, vilket gav bra terrängprestanda men usel komfort, och de var både osäkra och vingliga. Så är det förstås inte med dagens moderna suvar.

Det finns många skillnader mellan suvar och kombibilar. Här är de viktigaste.

Fördelar med suvar

Enklare insteg. Suvar har högre markfrigång vilket oftast gör det enklare att kliva in i bilen. Det brukar äldre personer uppskatta. Men det är svårt att kliva ur bilen utan att smutsa ned byxbenet på karossen.

Bättre överblick. En kombi, som till skillnad från en suv är lågbyggd, ger inte alls lika bra överblick i trafiken.

Säkrare – ibland. Suven kan i vissa fall vara säkrare att krocka i än en kombi, men det beror också på modell. En tyngre och högre bil är bättre att krocka i än en lättare och lägre. Men både suvar och kombibilar får idag ta del av samma avancerade säkerhetsutrustning. När det gäller suvar har de istället haft problem med vältolyckor genom åren, något som moderna suvar löper betydligt mindre risk för tack vare antisladdsystemet.

Framkomlighet. Om vi fortsätter med suvarnas fördelar kan vi nämna framkomligheten. Markfrigång är viktigt för att ta sig fram på oplogade eller dåliga vägar – ibland viktigare än fyrhjulsdrift. Frågan är hur ofta du gör det.

Högre dragvikt. Suven kan ha högre dragvikt än en kombi – en fördel om du drar släpvagn eller husvagn. En tyngre bil får dra tyngre släp.

Känslan. En av de viktigaste anledningarna till att suvarna säljer så bra är att de "känns" bra. Köparna gillar den uppkäftiga designen, den höga sittpositionen och känslan av att köra suv. Det kan också vara värt att betala för.

Fördelar med kombibilar

Rymligare. Suvar kan se större ut än en kombi men skenet bedrar. Det är inte alls säkert att suven är rymligare. En kombi är nästan alltid bättre på att utnyttja utrymmet.

Billigare. Det är inte alla som tänker på att en suv är dyrare att äga än en kombi. Den är dyrare att köpa, har högre luftmotstånd och är därmed törstigare, den kräver mycket större hjul som är dyrare att köpa och den kan vara dyrare att försäkra.

Bekvämare. En kombi är oftast bekvämare att åka än motsvarande suv. Det beror på att suven behöver vara stötigare och styvare för att motverka krängning i kurvorna.

Roligare. Du som gillar körglädje väljer med fördel en kombi före en suv. En lågbyggd bil är helt enkelt bättre i kurvorna än en högbyggd.

På vintern. Suven behöver inte vara en bättre vinterbil än kombin. Högre ägandekostnader gör att många suv-ägare sparar in på exempelvis däck – det kan bli farligt. Och en högbyggd bil är svårare att sopa bort snö från taket på. Något som du faktiskt måste göra enligt lag för att undvika att bilen bakom dig får isflaket från ditt tak rakt i vindrutan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag väljer hellre en suv än en kombi.
26
37