Äntligen är det dags. Volvis första elbil i modern tid är presenterad och det rör sig om en eldriven variant av den globala storsäljaren XC40. Volvo entrar elbilsscenen som en av de sista stora aktörerna och frågan är om det har varit klokt att bida sin tid, eller om det istället gjort att konkurrenterna fått ett försprång.
Det ordentliga svaret på den frågan får vi först när vi testat bilen, men nu när vi har all information om den så kan vi i alla fall göra en teoretisk kraftmätning mot ett gäng konkurrenter.
Modell: | Effekt | 0–100 km/h | Räckvidd | Snabbladdning | Pris: |
Volvo XC40 | 408 hk | 4,9 sek | ”40+” mil | 150 kW | Från 699.000 kronor |
Kia e-Niro | 204 hk | 7,8 sek | 46 mil | 100 kW | Från 444.900 kronor |
Kia e-Soul | 204 hk | 7,9 sek | 45 mil | 100 kW | Från 437.900 kronor |
Tesla Model Y Long Range | i u | 5,1 sek | 51 mil | 200 kW | Från 679.900 kronor |
Tesla Model 3 Long Range | 450 hk | 4,6 sek | 56 mil | 200 kW | Från 659.900 kronor |
Hyundai Kona Electric | 204 hk | 7,6 sek | 45 mil | 100 kW | Från 409.900 kronor |
Polestar 2 | 408 hk | 4,7 sek | 50 mil | 150 kW | Från 669.000 kronor |
BMW iX3 | 270 hk | i u | ”40+” mil | 150 kW | i u |
Räckvidden mäts enligt WLTP-körcykeln.
Detta är ju en rent svart-på–vitt-jämförelse och i sådana subjektiva värden som design och habegär kan Volvo XC40 säkert kamma hem en del poäng hos många köpare.
Andra siffror som kan vara värda att nämna för Volvos elbil är att den klarar 1.500 kilo släpvikt och att batteripaketet precis som i Polestar 2 är på 78 kWh. Det är dock 75 kWh som är den användbara kapaciteten.