Du som åkt en riktigt bekväm bil vet hur otroligt avslappnande det kan vara. En lång resa framstår plötsligt som kort när fjädringen sväljer alla ohjämnheter och ljudisoleringen filtrerar bort det dova däckbullret.
Och du som åkt en riktigt obekväm bil vet också hur plågande jobbigt det kan vara, och hur långsamt milen verkar rullar förbi…
När vi testar bilar betygsätter vi alltid komfortnivån i form av exempelvis buller, fjädring och stolskomfort. Alla tre måste ligga på topp för att vi ska dela ut ett högt komfortbetyg. En tyst bil som har stenhård fjädring eller obekväma stolar blir helt oharmonisk.
En högre prislapp på bilen gör också att vi har högre förväntningar.
Men förutom testlaget är det bilägarna själva som har bäst koll på hur bekväm bilen är, och det fina med att fråga er läsare är att ni alla har olika erfarenheter och nivåer på förväntningarna.
I den här granskningen hämtar vi data från vår begagnatdatabas där ägarna själva satt betyg på sina bilar. I skrivande stund har vi fått in över 47.000 svar.
Audi är totalvinnare
Vi har tittat närmare på ägarbetygen för ljudnivå och fjädringskomfort, och räknat samman dem till ett snittbetyg för komforten. Vi har valt bilar av modellår 2012–2018 och varje bilmodell har minst 30 svar. Totalt antal bilbetyg i den här granskningen är 13.281.
Så vad visar de här siffrorna? Totalvinnare blir Audi Q7. Framför allt den senaste generationen, men även den förra modellen, har lockat med både låg ljudnivå och hög fjädringskomfort (med luftfjädring). Audi A6 Allroad hamnar på andra plats och lite längre ned hittar vi både A6 och A4 Allroad.
När vi testat de här modellerna har de inte känts riktigt lika mjuka som exempelvis Volvo XC70, utan lite mer ”direkta”, och med en fjädring som är följsam men inte svampig. Det verkar auto motor & sport-läsarna uppskatta.
Volvo inte överlägsna
Jaguar XF gör också riktigt bra ifrån sig med höga betyg för både ljudnivå och fjädringskomfort.
Volvo brukar ofta ligga bra till när det gäller komfort på svenska vägar. Men det är inte alla ams-läsare som håller med. En del Volvomodeller uppfattas av vissa som lite för ”svampiga”, åt det gungiga hållet, även om ljudnivån ofta är låg.
De nya och fjädringsmässigt lite stramare Volvomodellerna ligger bäst till i vår granskning. V90 Cross Country hamnar överst bland Volvomodellerna på 14:e plats. ”Vanliga” V90 kommer på plats 27 och XC90 först på 40:e plats.
Högt och lågt för VW
I den här undersökningen får Volkswagen ett lite udda resultat – modellerna är fullständigt utspridda över listan. Stora suven Touareg är riktigt bekväm, enligt ägarna, och även Volkswagen CC och familjebussen Sharan får ganska höga betyg.
Men de billigare modellerna Up, Polo, Golf och Passat hamnar alla långt ned på listan. Även andra modeller från VW-koncernen ligger illa till: Skoda Octavia, Skoda Fabia och Seat Leon får alla låga betyg av ägarna. Kia har definitivt en del att jobba på när det gäller komforten. Framför allt ljudnivån får ett rekordlågt betyg av ägarna, och även av oss i testlaget. Inte heller Mazda har prioriterat komfort särskilt högt: både Mazda 6 och CX-5 ligger dåligt till.
Det finns många dyra modeller i toppen, till exempel Porsche Cayenne, BMW 5-serie, Porsche Macan, Mercedes GLC och Mercedes E-klass. Men det går faktiskt att hitta även ”vanligt” prissatta modeller bland komfortkungarna. Till exempel Citroën C5, Volkswagen CC och Peugeot 508.
Teslaägarna verkar också gilla komfortnivån i Model S. Testlaget har ofta anmärkt på att den har hård fjädring och är ganska bullrig, men ägarnas bilar har ibland mindre hjul än våra testbilar och många av dem verkar köra mycket i stadstrafik, när den tysta eldrivlinan kommer helt till sin rätt.
Det är också kul att se hur komfort inte nödvändigtvis behöver innebära att körglädjen blir lidande. Porsche Cayenne, BMW 5-serie, Porsche Macan och Alfa Romeo Giulia ligger alla bra till både när det gäller körglädje och komfort.
Läsarnas checklista: Detta ska en bekväm bil ha
Jämför själv: Så bekväma är bilarna enligt ägarna
Bilmärke | Ljudnivå | Fjädringskomfort | Snittbetyg komfort |
Audi Q7 | 95 | 94 | 94 |
Audi A6 Allroad | 89 | 95 | 92 |
Jaguar XF | 92 | 91 | 92 |
Citroën C5 | 87 | 95 | 91 |
Volkswagen Touareg | 88 | 92 | 90 |
Porsche Cayenne | 84 | 92 | 88 |
BMW 5-serie | 87 | 88 | 88 |
Porsche Macan | 84 | 90 | 87 |
Mercedes GLC | 87 | 86 | 87 |
Tesla Model S | 84 | 89 | 87 |
Mercedes E-klass | 84 | 89 | 86 |
Peugeot 508 | 89 | 84 | 86 |
Volvo V90 Cross Country | 84 | 87 | 85 |
Mercedes CLS | 83 | 88 | 85 |
Audi A6 | 86 | 85 | 85 |
Mercedes GLK | 82 | 88 | 85 |
Volvo S90 | 81 | 89 | 85 |
Volvo XC70 | 83 | 87 | 85 |
Volkswagen CC | 80 | 90 | 85 |
Alfa Romeo Giulia | 81 | 88 | 85 |
BMW X5 | 84 | 85 | 84 |
Peugeot 508 SW | 88 | 80 | 84 |
Jeep Grand Cherokee | 83 | 85 | 84 |
Mercedes C-klass | 82 | 86 | 84 |
Audi A6 Avant | 86 | 82 | 84 |
Volvo V90 | 82 | 86 | 84 |
Tesla Model X | 81 | 86 | 84 |
Volkswagen Sharan | 87 | 81 | 84 |
Audi A4 Allroad | 83 | 84 | 83 |
Volvo V70 | 83 | 83 | 83 |
Volkswagen Passat GTE | 83 | 82 | 83 |
Renault Zoe | 87 | 77 | 82 |
Peugeot 308 SW | 82 | 82 | 82 |
Audi A5 | 83 | 81 | 82 |
Ford Mondeo | 81 | 82 | 82 |
Nissan Leaf | 87 | 75 | 81 |
BMW 3-serie GT | 77 | 85 | 81 |
Volvo XC60 | 81 | 82 | 81 |
Volvo XC90 | 79 | 84 | 81 |
Audi Q5 | 81 | 80 | 81 |
Subaru Outback | 78 | 83 | 81 |
Volvo V60 Twin Engine | 82 | 79 | 81 |
Porsche Cayman | 76 | 85 | 81 |
Audi A4 | 82 | 79 | 81 |
Porsche Boxster | 74 | 86 | 80 |
BMW 3-serie | 76 | 84 | 80 |
Opel Insignia | 74 | 85 | 79 |
BMW X3 | 77 | 81 | 79 |
BMW 4-serie | 75 | 83 | 79 |
BMW i3 | 84 | 73 | 79 |
Snittbilen | 79 | ||
Alfa Romeo Giulietta | 76 | 81 | 78 |
Volvo V60 | 78 | 79 | 78 |
Honda CR-V | 71 | 85 | 78 |
Volvo S60 | 77 | 79 | 78 |
Mercedes GLA | 71 | 84 | 77 |
Porsche 911 | 71 | 84 | 77 |
Range Rover Evoque | 74 | 80 | 77 |
Ford Kuga | 72 | 82 | 77 |
Subaru Forester | 73 | 80 | 77 |
Volvo V50 | 75 | 78 | 77 |
Volkswagen Tiguan | 76 | 77 | 76 |
BMW 1-serie | 73 | 79 | 76 |
Audi Q3 | 78 | 74 | 76 |
Skoda Superb | 72 | 79 | 76 |
Toyota RAV4 | 73 | 78 | 76 |
Volkswagen Golf | 73 | 78 | 75 |
Volvo V40 Cross Country | 72 | 79 | 75 |
Volkswagen Polo | 73 | 77 | 75 |
Ford Focus | 73 | 77 | 75 |
Volkswagen Golf Sportscombi | 72 | 78 | 75 |
Ford Mustang | 77 | 73 | 75 |
Volkswagen Passat Alltrack | 70 | 80 | 75 |
Volvo V40 | 73 | 77 | 75 |
Hyundai i40 Kombi | 70 | 80 | 75 |
Opel Astra | 71 | 78 | 75 |
Mercedes A-klass | 72 | 77 | 75 |
Mercedes B-klass | 74 | 75 | 75 |
Audi A3 | 72 | 76 | 74 |
Toyota Avensis | 72 | 76 | 74 |
Honda Civic | 69 | 79 | 74 |
Nissan Qashqai | 69 | 78 | 74 |
Volkswagen Passat | 71 | 76 | 73 |
Skoda Yeti | 69 | 78 | 73 |
BMW X1 | 69 | 77 | 73 |
Mazda CX-5 | 67 | 79 | 73 |
Mitsubishi Outlander | 69 | 77 | 73 |
Kia Sportage | 67 | 78 | 72 |
Mitsubishi Outlander PHEV | 73 | 72 | 72 |
Volkswagen Passat Variant | 70 | 74 | 72 |
Toyota Prius | 72 | 71 | 72 |
Mazda MX-5 | 60 | 83 | 72 |
Toyota Auris | 66 | 76 | 71 |
Subaru XV | 66 | 77 | 71 |
Mazda 6 | 61 | 81 | 71 |
Seat Leon | 66 | 74 | 70 |
Skoda Fabia | 65 | 73 | 69 |
Skoda Octavia | 64 | 73 | 68 |
Dacia Duster | 57 | 80 | 68 |
Audi A1 | 68 | 68 | 68 |
Volkswagen Up | 63 | 70 | 67 |
Mini Cooper | 66 | 63 | 65 |
Kia Ceed | 55 | 72 | 63 |