Ägarna röstar fram bekvämaste bilarna – här är komfortfavoriterna

PREMIUM Typiska komfortmärken som Volvo och Mercedes är inte alls överlägsna när ägarna själva får betygsätta ljudnivån och fjädringen i sina bilar. Vår granskning visar också att det finns flera modeller som är både bekväma och hyfsat billiga.
Annons

Du som åkt en riktigt bekväm bil vet hur otroligt avslappnande det kan vara. En lång resa framstår plötsligt som kort när fjädringen sväljer alla ohjämnheter och ljudisoleringen filtrerar bort det dova däckbullret.

Och du som åkt en riktigt obekväm bil vet också hur plågande jobbigt det kan vara, och hur långsamt milen verkar rullar förbi…

När vi testar bilar betygsätter vi alltid komfortnivån i form av exempelvis buller, fjädring och stolskomfort. Alla tre måste ligga på topp för att vi ska dela ut ett högt komfortbetyg. En tyst bil som har stenhård fjädring eller obekväma stolar blir helt oharmonisk.

En högre prislapp på bilen gör också att vi har högre förväntningar.

Men förutom testlaget är det bilägarna själva som har bäst koll på hur bekväm bilen är, och det fina med att fråga er läsare är att ni alla har olika erfarenheter och nivåer på förväntningarna.

I den här granskningen hämtar vi data från vår begagnatdatabas där ägarna själva satt betyg på sina bilar. I skrivande stund har vi fått in över 47.000 svar.

Ägarna röstar fram bekvämaste bilarna – här är komfortfavoriterna
Volvo får ganska bra betyg i vår granskning men ligger inte bäst till. Särskilt inte med så här stora fälgar.

Audi är totalvinnare

Vi har tittat närmare på ägarbetygen för ljudnivå och fjädringskomfort, och räknat samman dem till ett snittbetyg för komforten. Vi har valt bilar av modellår 2012–2018 och varje bilmodell har minst 30 svar. Totalt antal bilbetyg i den här granskningen är 13.281.

Så vad visar de här siffrorna? Totalvinnare blir Audi Q7. Framför allt den senaste generationen, men även den förra modellen, har lockat med både låg ljudnivå och hög fjädringskomfort (med luftfjädring). Audi A6 Allroad hamnar på andra plats och lite längre ned hittar vi både A6 och A4 Allroad.

När vi testat de här modellerna har de inte känts riktigt lika mjuka som exempelvis Volvo XC70, utan lite mer ”direkta”, och med en fjädring som är följsam men inte svampig. Det verkar auto motor & sport-läsarna uppskatta.

Volvo inte överlägsna

Jaguar XF gör också riktigt bra ifrån sig med höga betyg för både ljudnivå och fjädringskomfort.

Volvo brukar ofta ligga bra till när det gäller komfort på svenska vägar. Men det är inte alla ams-läsare som håller med. En del Volvomodeller uppfattas av vissa som lite för ”svampiga”, åt det gungiga hållet, även om ljudnivån ofta är låg.

De nya och fjädringsmässigt lite stramare Volvomodellerna ligger bäst till i vår granskning. V90 Cross Country hamnar överst bland Volvomodellerna på 14:e plats. ”Vanliga” V90 kommer på plats 27 och XC90 först på 40:e plats.

Ägarna röstar fram bekvämaste bilarna – här är komfortfavoriterna
Citroën C5 är en av flera modeller som är bekväma men inte nödvändigtvis dyra.

Högt och lågt för VW

I den här undersökningen får Volkswagen ett lite udda resultat – modellerna är fullständigt utspridda över listan. Stora suven Touareg är riktigt bekväm, enligt ägarna, och även Volkswagen CC och familjebussen Sharan får ganska höga betyg.

Men de billigare modellerna Up, Polo, Golf och Passat hamnar alla långt ned på listan. Även andra modeller från VW-koncernen ligger illa till: Skoda Octavia, Skoda Fabia och Seat Leon får alla låga betyg av ägarna. Kia har definitivt en del att jobba på när det gäller komforten. Framför allt ljudnivån får ett rekordlågt betyg av ägarna, och även av oss i testlaget. Inte heller Mazda har prioriterat komfort särskilt högt: både Mazda 6 och CX-5 ligger dåligt till.

Det finns många dyra modeller i toppen, till exempel Porsche Cayenne, BMW 5-serie, Porsche Macan, Mercedes GLC och Mercedes E-klass. Men det går faktiskt att hitta även ”vanligt” prissatta modeller bland komfortkungarna. Till exempel Citroën C5, Volkswagen CC och Peugeot 508.

Teslaägarna verkar också gilla komfortnivån i Model S. Testlaget har ofta anmärkt på att den har hård fjädring och är ganska bullrig, men ägarnas bilar har ibland mindre hjul än våra testbilar och många av dem verkar köra mycket i stadstrafik, när den tysta eldrivlinan kommer helt till sin rätt.

Det är också kul att se hur komfort inte nödvändigtvis behöver innebära att körglädjen blir lidande. Porsche Cayenne, BMW 5-serie, Porsche Macan och Alfa Romeo Giulia ligger alla bra till både när det gäller körglädje och komfort.


Läsarnas checklista: Detta ska en bekväm bil ha

Ägarna röstar fram bekvämaste bilarna – här är komfortfavoriterna
Låg ljudnivå både när det gäller vind-, motor- och däckbuller.
Ägarna röstar fram bekvämaste bilarna – här är komfortfavoriterna
Bra ljudanläggning.
Ägarna röstar fram bekvämaste bilarna – här är komfortfavoriterna
Följsam fjädring – men inte alltför svampig.
Ägarna röstar fram bekvämaste bilarna – här är komfortfavoriterna
Sköna stolar med många inställningsmöjligheter, och gärna massage och kylning.
Ägarna röstar fram bekvämaste bilarna – här är komfortfavoriterna
Automatlåda.

Jämför själv: Så bekväma är bilarna enligt ägarna

Bilmärke Ljudnivå Fjädringskomfort Snittbetyg komfort
Audi Q7 95 94 94
Audi A6 Allroad 89 95 92
Jaguar XF 92 91 92
Citroën C5 87 95 91
Volkswagen Touareg 88 92 90
Porsche Cayenne 84 92 88
BMW 5-serie 87 88 88
Porsche Macan 84 90 87
Mercedes GLC 87 86 87
Tesla Model S 84 89 87
Mercedes E-klass 84 89 86
Peugeot 508 89 84 86
Volvo V90 Cross Country 84 87 85
Mercedes CLS 83 88 85
Audi A6 86 85 85
Mercedes GLK 82 88 85
Volvo S90 81 89 85
Volvo XC70 83 87 85
Volkswagen CC 80 90 85
Alfa Romeo Giulia 81 88 85
BMW X5 84 85 84
Peugeot 508 SW 88 80 84
Jeep Grand Cherokee 83 85 84
Mercedes C-klass 82 86 84
Audi A6 Avant 86 82 84
Volvo V90 82 86 84
Tesla Model X 81 86 84
Volkswagen Sharan 87 81 84
Audi A4 Allroad 83 84 83
Volvo V70 83 83 83
Volkswagen Passat GTE 83 82 83
Renault Zoe 87 77 82
Peugeot 308 SW 82 82 82
Audi A5 83 81 82
Ford Mondeo 81 82 82
Nissan Leaf 87 75 81
BMW 3-serie GT 77 85 81
Volvo XC60 81 82 81
Volvo XC90 79 84 81
Audi Q5 81 80 81
Subaru Outback 78 83 81
Volvo V60 Twin Engine 82 79 81
Porsche Cayman 76 85 81
Audi A4 82 79 81
Porsche Boxster 74 86 80
BMW 3-serie 76 84 80
Opel Insignia 74 85 79
BMW X3 77 81 79
BMW 4-serie 75 83 79
BMW i3 84 73 79
Snittbilen     79
Alfa Romeo Giulietta 76 81 78
Volvo V60 78 79 78
Honda CR-V 71 85 78
Volvo S60 77 79 78
Mercedes GLA 71 84 77
Porsche 911 71 84 77
Range Rover Evoque 74 80 77
Ford Kuga 72 82 77
Subaru Forester 73 80 77
Volvo V50 75 78 77
Volkswagen Tiguan 76 77 76
BMW 1-serie 73 79 76
Audi Q3 78 74 76
Skoda Superb 72 79 76
Toyota RAV4 73 78 76
Volkswagen Golf 73 78 75
Volvo V40 Cross Country 72 79 75
Volkswagen Polo 73 77 75
Ford Focus 73 77 75
Volkswagen Golf Sportscombi 72 78 75
Ford Mustang 77 73 75
Volkswagen Passat Alltrack 70 80 75
Volvo V40 73 77 75
Hyundai i40 Kombi 70 80 75
Opel Astra 71 78 75
Mercedes A-klass 72 77 75
Mercedes B-klass 74 75 75
Audi A3 72 76 74
Toyota Avensis 72 76 74
Honda Civic 69 79 74
Nissan Qashqai 69 78 74
Volkswagen Passat 71 76 73
Skoda Yeti 69 78 73
BMW X1 69 77 73
Mazda CX-5 67 79 73
Mitsubishi Outlander 69 77 73
Kia Sportage 67 78 72
Mitsubishi Outlander PHEV 73 72 72
Volkswagen Passat Variant 70 74 72
Toyota Prius 72 71 72
Mazda MX-5 60 83 72
Toyota Auris 66 76 71
Subaru XV 66 77 71
Mazda 6 61 81 71
Seat Leon 66 74 70
Skoda Fabia 65 73 69
Skoda Octavia 64 73 68
Dacia Duster 57 80 68
Audi A1 68 68 68
Volkswagen Up 63 70 67
Mini Cooper 66 63 65
Kia Ceed 55 72 63

Annons
Annons
Rulla till toppen