Biljättarna vill tjäna miljardbelopp på data från din bil

Premium Moderna bilar har hundratals sensorer som samlar in uppgifter om hur du kör och var. Det är data som kommer bli extremt värdefull för biltillverkarna.

Biljättarna vill tjäna miljardbelopp på data från din bil
Det finns gott om sensorer och komponenter i moderna bilar som kan bidra med data till biltillverkarna – data som de kan sälja dyrt.

Det rullar ut miljontals uppkopplade bilar på vägarna varje år. Allt fler bilköpare kräver smarta infotainmentsystem med röststyrning, navigation och andra finesser.

Allt det här säljs in som komfortfunktioner för bilköparna. Det är smidigt och kul att ha ny teknik i bilen. Men det innebär också att bilen framöver kommer ha stenkoll på varenda liten detalj du gör. Och det kommer biltillverkarna vilja tjäna pengar på.

Vill utmana teknikjättarna

Här är några exempel på uppgifter som bilen kommer veta om dig.

• Den viktigaste punkten är trafikinformation. Om du kör långsamt i stopp/start-trafik är det lätt för bilen att dra slutsatsen att du sitter i bilkö. Med data från många olika bilar skapas en enormt värdefull databank med trafikinformation som kan konkurrera med, eller komplettera, till exempel Google Maps. Biltillverkarna vill helt enkelt inte att teknikjättar som Google ska ha monopol på den här typen av data.

• Hur hårt bromsar föraren och hur aggressivt gasar föraren? Körstilen kan enkelt analyseras för att anpassa din försäkringspremie. Det görs redan idag av vissa försäkringsbolag.

• Är vindrutetorkarna påslagna? I så fall är det lätt att dra slutsatsen att det regnar. Den datan kan säljas till vädertjänster, liksom yttertemperaturen.

• Går ABS-bromsarna igång? Då kanske det är halt väglag.

• Har bilföraren kört i några timmar och börjar bli dåsig? Då är det dags för kaffepaus. Vips, så dyker det upp ett erbjudande från någon mack på nästa rastplats. Samma sak om bensintanken börjar bli tom, eller om föraren cirkulerar i jakt på parkering – även då kan föraren vara mottaglig för olika erbjudanden.

En viktig detalj är att datan blir tillgänglig i realtid. Biltillverkarna behöver alltså inte vänta tills du kommit hem eller servar bilen på verkstaden en gång om året, utan de kan få tillgång till datan direkt medan du kör via bilens mobiluppkoppling.

GM har kört igång "Marketplace", en tjänst som letar upp bensinmackar och visar erbjudanden när tanken börjar bli tom. Föraren kan också betala direkt i infotainmentsystemet.

Bilförarnas data är värd miljardbelopp

Så vad är all den här datan värd? Enormt mycket. Även om det är svårt att dra några säkra slutsatser än visar en rapport från konsultfirman McKinsey att data från uppkopplade bilar kan vara värt svindlande 750 miljarder dollar 2030. Den siffran ökar ju fler uppkopplade bilar som rullar ut på vägarna.

Ford har räknat ut att data från uppkopplade bilar kan vara värt 100 dollar per bil och år.

Förmodligen blir det här något som bilköparna måste tacka ja till, och inte aktivt tacka nej till. Men eventuellt kan det bli aktuellt att sälja en viss version av en bilmodell med kraftig rabatt, förutsatt att du kan tänka dig att dela med dig av din data och se annonser i infotainmentsystemet.

Biltillverkarna säger själva att de är noga med datasäkerheten och att all personlig data som kan användas för att identifiera en enskild förare eller bil skrapas bort innan den skickas upp i molnet. Men om det verkligen blir så i verkligheten är något som bara biltillverkarna själva kommer ha koll på.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kan tänka mig att dela med mig av min data när jag kör, i utbyte mot erbjudanden.
11
37