Partikelfiltret i dieselbilen kan kosta över 30.000 att byta

Premium Partikelfiltret renar avgaserna från dieselmotorn – men inte om det är igensatt, något som drabbar många bilägare som bara kör korta sträckor. Partikelfiltret kan kosta över 30.000 kronor att byta, visar vår granskning.

Partikelfiltret i dieselbilen kan kosta över 30.000 att byta

Moderna dieselbilar har ett partikelfilter för att rena avgaserna, och det ska enligt tillverkarna själva vara "självrengörande". Men fel körstil kan innebära att du måste byta partikelfiltret i förtid.

Vi har kollat priserna för fem av de populäraste dieslarna av modellår 2018 – och att få reservdelen på plats verkar bli allt dyrare.

Dieselbilarnas partikelfilter tar hand kolväten, svavel och aska – som i sin finfördelade form är väldigt skadliga. Många tillverkare hävdar att partikelfiltret ska hålla under hela bilens livslängd, men det kan behöva ersättas långt innan dess. Och de bilägare som tvingas slanta upp för ett byte blir ofta chockerade över priset.

Dyrt hos VW-koncernen

För sju år sedan kostade det drygt 16.000 kronor att byta partikelfilter på en Audi A4 2,0 TDI av modellår 2006. För samma bil av 2018 års modell tar Audiverkstaden idag upp till 33.317 kronor. Arbetskostnaden förväntas landa på 10.000–15.000 kronor. Själva reservdelen kostar 18.317 kronor, men det förutsätter att du lämnar in ditt eget partikelfilter till Audi – i utbyte får du en renoverad enhet monterad.

Fler prisexempel:

• På Volvos storsäljare V90 D4 AWD kommer du undan med 17.046 kronor för bytet.

• För en BMW 318d kostar det monterade partikelfiltret 21.235 kronor.

• Kiaverkstaden vill ha 28.824 kronor för storsäljaren Ceed 1.6 CRDi.

• Priserna varierar även mellan Volkswagenfamiljens bilmärken. Kostanden för att byta partikelfilter på en Passat Alltrack TDI modellår 2018 är 28.620 kronor.

VW-verkstaden gör en kontroll av partikelfiltret först vid 21.000 mil, men serviceteknikern på Aftén Bil konstaterar att det kan gå ganska fort att mätta filtret med sot om man bara kör kortare sträckor utan att komma upp i högre hastigheter.

"Om man exempelvis skulle köra bilen inom hemtjänsten, där man tillbringar mycket tid med att leta efter parkeringsplatser, då fungerar det inte alls", säger Artur Zelichowski på Aftén Bil.

Håller inte vad tillverkarna lovar

Bilprovningen bekräftar att partikelfiltren inte alltid håller vad tillverkarna lovar kring självrengörande egenskaper och livslängd.

"Det krävs en viss hastighet för att efterförbränningen ska ske. I 80–100 km/h tillförs bränsle så partiklarna i filtret hettas upp och bränns bort till ännu mindre partiklar. Men om din bil aldrig kommer upp i den belastningen får du heller aldrig den självrengörande effekten", säger Morgan Isaksson, besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Men om varningslampan skvallrar om att partikelfiltret börjar bli mättat finns ett sätt att lösa problemet – om än kortsiktigt.

"Då får man ge sig ut på motorvägen och accelerera upp till högsta tillåtna hastighet, så temperaturen får partikelfiltret att rensas. Det kan fungera om bilen har ett lågt miltal", säger Morgan Isaksson.

Det fungerar dock bara som en kortsiktig lösning om filtret är nedsmutsat med sot. Men om filtret är riktigt nedsmutsat med aska, bränns inte det bort ens vid långkörning – då måste filtret bytas ut.


Pris byte partikelfilter

Bilmodell Modellår Pris
Audi A4 2,0 TDI 2018 33.317:–
BMW 318d 2018 21.235:–
Kia Ceed 1,6 CRDi 2018 28.824:–
Volvo V90 D4 AWD 2018 17.046:–
Volkswagen Passat Alltrack TDI 2018 28.620:–
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har en dieselbil med partikelfilter.
171
45