Här är biltillverkarna som riskerar miljardböter – men Volvo ligger bra till

De nya utsläppskraven för personbilar som beslutades i EU blev visserligen inte lika hårda som en del politiker ville. Men å andra sidan blev de mycket...
Annons

De nya utsläppskraven för personbilar som beslutades i EU blev visserligen inte lika hårda som en del politiker ville. Men å andra sidan blev de mycket striktare än många biltillverkare hoppades på.

Totalt ska utsläppen kapad med 37,5 procent mellan 2021 och 2030 och biltillverkare som hittills inte satsat på elbilar och laddhybrider kommer få det svårt.

Straffet för att inte klara utsläppskraven blir höga böter, och totalt sett kommer bilbranschen behöva betala nästan 40 miljarder kronor i böter, enligt en uträkning som PA Consulting gjort och som Automobilwoche skrivit om.

En väldigt stor del av dem står Volkswagenkoncernen, Fiat/Chrysler och PSA-gruppen med Peugeot, Citroën och Opel för. Men en del tillverkare – bland andra Volvo, Toyota och Renault/Nissan – beräknas komma undan eftersom de antingen ligger bra till i omställningen till eldrift eller undviker stora och starka förbränningsmotorer i modellprogrammet.

Enligt den här rapporten kan flera biljättar, som BMW och Mercedesägaren Daimler, komma undan böter helt om de ställer om snabbt. Volkswagens bötesbelopp kan minskas ordentligt på samma sätt, men det kräver också att försäljningen av elbilar tar fart ordentligt.

Så mycket kan biltillverkarna tvingas böta

Volkswagen: 14 miljarder kronor
Fiat/Chrysler: 7 miljarder kronor
PSA (Peugeot/Citroën/Opel): 6 miljarder kronor
Ford: 4,3 miljarder kronor
Hyundai/Kia: 3 miljarder kronor

Kan komma undan böter

BMW (riskerar 2 miljarder kronor i böter)
Daimler (riskerar 1,9 miljarder kronor i böter)
Mazda (riskerar 770 miljoner kronor i böter)

Slipper böter

Toyota
Renault/Nissan
Volvo
Honda

Annons
Annons
Rulla till toppen