Jättarna får bakläxa – här är avtalsvillkoret som måste bort

Hyrbilsjättarna Avis och Hertz får smäll på fingrarna av Konsumentombudsmannen. De tvingas nu sluta använda ett särskilt villkor i hyrbilsavtalen – annars väntar två miljoner...
Annons

Hyrbilsjättarna Avis och Hertz får smäll på fingrarna av Konsumentombudsmannen. De tvingas nu sluta använda ett särskilt villkor i hyrbilsavtalen – annars väntar två miljoner kronor i vite.

Det handlar om ett villkor som lägger allt ansvar på den som hyr en bil, och som lyder så här: ”Hyrestagaren ansvarar för skador på eller förlust av fordonet under hyrestiden. Undantag från detta gäller för skador som kan hänföras till normalt slitage eller som försäkringsbolag skriftligen har åtagit sig ersättningsskyldighet för.”

Det är inte rimligt att konsumenten ska stå ansvarig för skada eller stöld om man kan bevisa att man varit aktsam om hyrbilen, slog Patent- och marknadsöverdomstolen fast tidigare i år. Flera hyrbilsföretag har ändrat i sina villkor sedan dess, men nu har Konsumentverket gjort en översyn och då visade det sig att några bolag inte ändrat i villkoren ännu. Både Hertz och Avis förbjuds nu att använda avtalsvillkoret.

”Det är lite anmärkningsvärt att två så stora företag inte är mer följsamma när domstolen har slagit fast vad som gäller. För den enskilde kan det handla om stora summor. Därför är det viktigt att hyrbilsföretaget tar ansvaret ifall man som konsument varit aktsam, men ändå råkar ut för skada eller stöld”, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett uttalande.

Men Hertz har ändrat i villkoren, enligt Anders Tärnell, som är chef för digital försäljning och kommunikation på Hertz i Sverige.

”Vi har faktiskt ändrat sedan en tid tillbaka så vi är lite oförstående till detta”, skriver han i ett mejlsvar till auto motor & sport.

Enligt honom finns avtalsvillkoren på Hertz hemsida och kunden får ta del av alla villkor vid den digitala uthyrningsprocessen.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen