BMW-chefen: ”Vi har fått mycket positiv feedback på vår nya design”

Få saker har rört upp så mycket känslor de senaste åren som BMW:s grillar. Förr i tiden kunde man utan vidare referera till dem som...
Annons

Få saker har rört upp så mycket känslor de senaste åren som BMW:s grillar. Förr i tiden kunde man utan vidare referera till dem som njurar för att de faktiskt påminde om njurar. Numera gör man det mer av slentrian, såvida man inte talar om njurarna på en Brontosaurus.

Vad man än tycker om dem så är de ett faktum, men BMW:s produktchef Peter Heinrich säger till Autocar att man fått ”mycket positiv feedback” angående grillarna.

Lejonparten av den syrliga tongången har kommit från entusiaster och journalister. Men hos de verkliga kunderna har designen gått hem, menar Peter Heinrich.

”BWM-kunder är krävande. De vill vara uttrycksfulla och är inte rädda för bilar med stark karaktär. Så vi har beslutat oss för att fokusera mer på stark karaktär och utmanande design.”

Att BMW:s mer konservativt designade modeller, som 5- och 3-serie, ska vandra samma väg är inte troligt, om man fritt tolkar Peter Heinrich.

”Varje modell har en sin egen position på marknaden. Tidigt i utvecklingen av en modell sätter vi oss ned med produkt-, design- och ingenjörsteamen och definierar respektive modells karaktär och position. Sedan är det så att vissa modeller är mer extroverta och utmanande än andra.”

 
Annons
Annons
Rulla till toppen