Precis innan årsskiftet kom beslutet för hur den så kallade reduktionsplikten ska se ut i Sverige fram tills 2030. Med det slogs det fast att etanolhalten i den 95 oktaniga bensinen ska höjas till 10 volymprocent från den 1 augusti i år. Idag är E5 – 5 volymprocent etanol – standarden i Sverige för både 95 och 98 oktanig bensin.
E10 har dock varit tillåtet att sälja i Sverige sedan 1 maj 2011. 1 januari samma år hade det då även blivit lagkrav på att alla nya bensinbilar ska vara godkända att köra på bränslet. Därför är ”cirka 94 procent av allla bensinbilar” godkända för körning på E10 idag, enligt branschorganisationen Bil Sweden.
Ute i Europa finns E10 sedan tidigare i 14 andra länder: Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Tyskland, Ungern, Rumänien och Slovakien. I USA har E10 funnits i flera delstater sedan 20 år tillbaka för att stödja lokalt jordbruk.
I Sverige kommer 98 oktan fortsätta att erbjudas som E5. Mackarnas bensinpumpar kommer vara tydligt märkta och precis som med E85 kommer procentsiffran i namnet egentligen vara ett maxtal – E10-märkningen gäller bensin med upp till 10 volymprocent etanol och det kommer därför kunna innehålla mindre. För 5 volymprocent etanol och mindre ska dock E5-märkningen användas.
LÄS MER: Sverige byter till E10 den 1 augusti 2021 – både bensin och diesel blir dyrare
Eftersom etanol har ett lägre energinnehåll än bensin kommer förbrukningen öka något när halten av det höjs.
Problemen som kan uppstå när en bil som inte är godkänd för E10 tankas och körs mer än undantagsvis på det är framförallt allt att tätningar, packningar och ledningar i den som inte gjorts i etanol-beständiga material ”äts upp” av det. I riktigt gamla bilar med förgasarmotorer kan det i synnerhet gälla membranen i förgasarna.
I flera fall rekommenderar tillverkarna inte heller att man kör bilar med tidiga direktinsprutade bensinmotorer (90-tal fram tills sent 00-tal) på E10. Detta eftersom motorerna har bränslespridabryggor (eng. fuel rails) som är gjorda i aluminium, ett material som etanol reagerar med. Då skapas fällningar som med tiden sätter igen bränslespridarna.
Det går förstås att förebygga framtida problem genom att byta ut eventuella känsliga komponenter till andra i material som tål etanol, men det kan innebära storjobb för en mekaniker.
Redan när E10 blev godkänt i Sverige gjorde Bil Sweden en sammanställning av vilka bilar som klarar av att köras på bränslet enligt deras tillverkare. Inför 1 augusti har organisationen dock nu uppdaterat sin lista som följer här nedan i bokstavsordning:
Alfa Romeo
E10 kan användas i alla Alfa Romeo-modeller med bensinmotorer producerade från 1 januari 2011 samt följande modeller med bensinmotorer:
- Giulietta (gäller modellen som introducerades 2010)
- MiTo
- 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- 8C: 4.7 32V
Audi
E10 kan användas i alla Audis bilmodeller försedda med bensinmotorer förutom följande modeller ur första generationens direktinsprutade motorer:
- Audi A2 1.6 FSI modellår 2003–2005
- Audi A3 1.6 FSI modellår 2004
- Audi A3 2.0 FSI modellår 2004
- Audi A4 2.0 FSI modellår 2003–2004
- Audi A4 bensinmodeller modellår 2001-2008, som är utrustade med en fabriksmonterad bränsledriven tilläggsvärmare. E10 får inte användas under den period då värmaren används.
BMW
E10 kan användas i alla bensindrivna BMW-bilmodeller oberoende av tillverkningsår, men minimalt oktantal enligt instruktionsboken måste alltid följas.
Chevrolet och Daewoo
E10 kan användas i följande Chevrolet-modeller med bensinmotorer:
- Spark
- Cruze
- Orlando
- Captiva
- Epica
E10 kan användas i följande Daewoo-modeller med bensinmotorer fr.o.m. modellår 2006 från Euro 4 avgasgodkännande eller senare avgaskrav:
- Aveo
- Matiz
- Nubira
- Lacetti
- Tacuma
- Lezzo
Dessa uppgifter är oförändrade från Bil Swedens E10-lista från 2011 då de båda GM-märkena var större i Sverige och ovan modeller var aktuella, reds. anm.
Chrysler
E10 kan användas i följande Chrysler-modeller med bensinmotorer:
- Chrysler 300 C (LX)
- Chrysler 300 M (LR)
- Chrysler Grand Voyager (RT)
- Chrysler Neon (PL)
- Chrysler PT Cruiser (PT)
- Chrysler Sebring (JR)
- Chrysler Sebring (JS)
- Chrysler Stratus (JA, JX)
- Chrysler Voyager (GS)
- Chrysler Voyager (RG)
Citroën
E10 kan användas i alla bensindrivna Citroën-modeller, som är tillverkade från 1/1 2000 eller senare.
Dacia
E10 kan användas i alla bensindrivna Dacia-modeller.
Dodge
E10 kan användas i följande Dodge-modeller med bensinmotorer:
- Dodge Avenger (JS)
- Dodge Caliber (PK)
- Dodge Journey
- Dodge Nitro (KJ)
Fiat
E10 kan användas i alla Fiat-modeller från och med modellår 2000 som uppfyller avgaskraven i Euro 3 eller senare avgaskrav, förutom följande modeller:
- Barchetta: 1.8 16V
- Bravo/Brava (182): 1.6 16V
- Doblò: 1.6 16V
- Marea: 1.6 16V, 2.0 20V
- Multipla: 1.6 16V
- Palio: 1.6 16V
- Punto (188): 1.8 16V
- Stilo: 1.6 16V (1.596 cm³), 1.8 16V, 2.4 20V
Ford
E10 kan användas i alla bensindrivna Ford-modeller, som tillverkats för den europeiska marknaden från 1992 förutom i bilmodellen Ford Mondeo 1,8 SCI (96 kW, 130 hk), vilken tillverkats från 2003 till 2007.
Honda
E10 kan användas i alla bensindrivna Honda-modeller försedda med elektronisk bränsleinsprutning (Honda PGM-FI).
Hyundai
E10 kan användas i alla bensindrivna Hyundai-modeller.
Jaguar
E10 kan användas i alla bensindrivna Jaguar-modeller från och med årsmodell 1992.
Jeep
E10 kan användas i följande Jeep-modeller med bensinmotorer:
- Cherokee (KJ)
- Cherokee (XJ)
- Cherokee (KL)
- Commander (WH)
- Compass (PK)
- Compass (MX)
- Grand Cherokee (WH)
- Grand Cherokee (WJ)
- Grand Cherokee (WK)
- Patriot (PK)
- Renegade (BU)
- Wrangler (JK)
Kia
E10 kan användas i alla bensindrivna Kia-modeller.
Lancia
E10 kan användas i alla Lancia-modeller från och med modellår 2000 som uppfyller avgaskraven i Euro 3 eller senare avgaskrav, förutom följande modeller:
- Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V
- Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V
Land Rover
E10 kan användas i alla bensindrivna Land Rover-modeller från och med årsmodell 1996.
Lexus
E10 kan användas i alla Lexus-modeller tillverkade för den europeiska marknaden år 1998 eller senare, förutom följande modeller:
- IS250 2.5 L V6, motor 4GR-FSE, tillverkad augusti 2005 – september 2007
- GS300 3.0 L V6, motor 3GR-FSE, tillverkad januari 2005 – september 2007
- LS460 4.6 L V8, motor 1UR-FSE, tillverkad augusti 2006 – september 2007
Likt många andra märken på denna lista gäller undantagen bilar med tidiga direktinsprutade bensinmotorer. På Toyotamotorer står bokstaven ”S” efter bindestrecket i motorkoderna för just direktinsprutning (ej att förväxlas med den äldre motorfamiljen ”S” – som hette t ex ”3S-GTE” eller ”5S-FE” och hade ”S” innan bindestrecket), reds. anm.
Maybach
E10 kan användas i alla bensindrivna Maybach-modeller.
Mazda
E10 kan användas i alla bensindrivna Mazda-modeller introducerade från och med 2002.
Mercedes-Benz
E10 kan användas i alla bensindrivna Mercedes-Benz personbilar förutom:
- C 200 CGI (W203) och CLK 200 CGI (C209) av modellår 2002–2005
- Modeller utan reglerad katalysator eller med förgasare (vanligtvis bilar äldre än 25 år)
Mercedes nämner här till skillnad från BMW inget om att följa minimalt oktantal enligt instruktionsboken, vilket nog är det man bör tänka på först, reds. anm.
Mini
E10 kan användas i alla bensindrivna nya Mini-modeller tillverkade från och med år 2000.
Mitsubishi
E10 kan användas i alla bensindrivna Mitsubishi-modeller (förutom GDI-motorer till och med modellår 2007).
Nissan
E10 kan användas i alla bensindrivna Nissan-modeller tillverkade från 1 januari 2000.
Opel
E10 kan användas i alla bensindrivna Opel-modeller förutom i 2,2-liters direktinsprutningsmotorn (kod: Z22YH) i Vectra, Signum och Zafira.
Peugeot
E10 kan användas i alla bensindrivna Peugeot-modeller tillverkade från 1/1 2000 och senare.
Porsche
E10 kan användas i alla bensindrivna Porshe-modeller från modellår 1998 förutom alla Boxster-modeller som kan använda E10 från modellår 1997. Carrera GT är ej godkänd för E10.
Renault
E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer satta på marknaden från och med 1 januari 1997 med följande undantag:
- Renault 19
- Mégane 1, med den direktinsprutade 2,0-liters bensinmotorn F5R 700
- Mégane 1, med den direktinsprutade 2,0-liters bensinmotorn F5R 740
- Laguna 2, med den direktinsprutade 2,0-liters bensinmotorn F5R 782
Samt följande bilmodeller från tiden 1.1.2000–31.12.2002:
- Laguna 2, med 2,0-liters turbomotorn F4R 764
- Laguna 2, med 2,0-liters turbomotorn F4R 765
- Espace 4, med 2,0-liters turbomotorn F4R 790
- Espace 4, med 2,0-liters turbomotorn F4R 794
- Vel Satis, med 2,0-liters turbomotorn F4R 762
- Vel Satis, med 2,0-liters turbomotorn F4R 763
- Avantime, med 2,0-liters turbomotorn F4R 760
- Avantime, med 2,0-liters turbomotorn F4R 761
Saab
E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive BioPower-modeller från och med årsmodell 1979.
Seat
E10 kan användas i alla bensindrivna Seat-modeller med följande undantag:
- Toledo 2.0 FSI (110 kW, BLR) tillverkad från september 2004 till november 2005
- Leon 2.0 FSI (110 kW, BLR) tillverkad från juli 2005 till november 2005
- Altea 2.0 FSI (110 kW, BLR) tillverkad från maj 2004 to november 2005
Skoda
E10 kan användas i alla bensindrivna Skoda-modeller med följande undantag:
- Felicia 1,3 (40 kW och 50 KW). Finns dock ombyggnadssats för E10, kontakta återförsäljare för mer information.
Smart
E10 kan användas i alla bensindrivna Smart-modeller.
Subaru
E10 kan användas i alla bensindrivna Subaru-modeller tillverkade från och med 1 januari 1991.
Suzuki
E10 kan användas i alla bensindrivna Suzuki-personbilmodeller i produktion. För äldre modeller se instruktionsboken.
Toyota
Nya bilar: E10 kan användas i alla bensinmodeller tillverkade efter den 1.1.1998 med följande undantag:
- Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tillverkade juli 2000 – oktober 2008.
- Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), tillverkade juni 2003 – oktober 2008.
Likt många andra märken på denna lista gäller undantagen bilar med tidiga direktinsprutade bensinmotorer. På Toyotamotorer står bokstaven ”S” efter bindestrecket i motorkoderna för just direktinsprutning (ej att förväxlas med den äldre motorfamiljen ”S” – de hette t ex ”3S-GTE” eller ”5S-FE” och hade ”S” innan bindestrecket), reds. anm.
Volkswagen
E10 kan användas i alla bensindrivna Volkswagen-modeller förutom i bilar försedda med första generationens FSI-motorer. Volkswagen-modeller, som inte kan använda E10:
Modell | Motor | Modellår | ||
Slagvolym cm3 | Effekt (kW) | Kod | ||
Lupo | 1.389 | 77 | ARR | 2001–2004 |
Polo | 1.390 | 63 | AXU | 2002–2006 |
Golf IV | 1.598 | 81 | BAD | 2002–2004 |
Golf IV Variant | 1.598 | 81 | BAD | 2002–2006 |
Bora | 1.598 | 81 | BAD | 2002–2005 |
Golf V | 1.390 | 66 | BKG | 2004–2005 |
Golf V | 1.598 | 85 | BAG | 2004 |
Golf V | 1.984 | 110 | AXW | 2004 |
Touran | 1.598 | 85 | BAG | 2003–2004 |
Touran | 1.984 | 110 | AXW | 2004 |
Volvo
E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976. Det enda undantaget är S/V40-modellerna med motorn 1.8 GDI, tillverkad på 1990-talet och början av 2000-talet, i vilken E10 inte kan användas.