Lag mot pris på lager?

"Det är vid tillfällen som detta som jag nästan önskar kommunismens väl. Att allt var styrt av staten och att fri prissättning inte fick existera. Förutsatt att staten hade valt det lägsta priset så klart …"

Lag mot pris på lager?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


För er som inte har stenkoll på min bilpark: Jag har för tillfället fem bilar. En nedgång från tiden jag toppade med sju stycken. Att hålla fem bilar i drift tar tid, speciellt då tre är så kallade entusiastfordon – och en är en Peugeot …

Dum som jag (ibland) är har det fallit sig som så att alla ska besiktigas i princip samtidigt, i början av sommaren.

Detta är för övrigt ett resultat av att jag för mängder med år sedan anmälde mig till tjänsten Nix-Telefon för att slippa telefonförsäljare. Har man den tjänsten inkluderas tydligen även postad direktreklam.

Och alla besiktningsstationers utskick räknas som direktreklam. De får således inte skicka ut påminnelser om att det är dags för besiktning.

Telefonförsäljarna ringer likt förbaskat, och jag glömmer dito förbaskat att skriva in i min kalender att bilarna ska besiktigas. Så i maj varje år får jag det digitala brevet på Kivra från Transportstyrelsen att de två bruksbilarna har körförbud.

I år var det även dags för min 911 att besiktigas efter en viss frånvaro på grund av renoveringar. Jag bor fyra mil från Norrtälje men gav mig ändå den på att fixa tre bilar på två dagar med minutiöst planerad skytteltrafik.

Först Porsche 911. Det blev två tvåor. Men jag klarade avgasvärden och var ändå glad. Sedan fruns Peugeot 1007 som föll på dåliga hjullager fram – en tvåa. Till eftermiddagen kände jag mig stursk, en Honda CR-V har aldrig några fel.

Jo, en pinne på bakvagnen som jobbar med nivåregleringen av strålkastarna hade rostat sönder. En tvåa. Gaaaah!

Nu kommer vi till krönikans egentliga ämne. Det var väl på tiden? Efter nederlaget för Peugeot 1007 åkte jag till Mekonomen i Norrtälje för att kolla pris på en hjullagersats.

Den första prisuppgiften gällde bil utan ABS. Att lämna ut en sådan prisuppgift för en bil från 2005 tyder på ganska hög okunskap. Till slut blev personen bakom kassan införstådd med att bilen faktiskt hade låsningsfria bromsar. Pris: 1.500 kr per sida.

Lite i överkant kände jag och styrde med det malande ljudet i framvagnen bort till Biltema. Pris: 439 kr per sida.

Det får anses vara en ganska avsevärd skillnad.

Motvilligt plockar jag upp telefonen och kollar i appen Autodoc. Jag har ett hatkärleksförhållande till Autodoc. Billigt är det, men i princip varje gång skickas det "ersättningsvara" istället för beställt varumärke – eftersom Autodoc helst säljer sina egna varumärken. Vid min senaste beställning fick jag ett felaktigt kupéfiler till just Peugeoten. Det tog 32 mejl att lösa återbetalningen. Ett korrekt filter har ännu inte kommit.

Ett djupt andetag och sedan sökning efter rätt artikel. Pris: 157,41 kr per sida.

Jag körde tillbaka till Mekonomen. Frågade igen, för jag måste ha hört fel. Nej, 1.500 kr var korrekt pris. Det är vid tillfällen som detta jag nästan önskar kommunismens väl. Att allt var styrt av staten och att fri prissättning inte fick existera. Förutsatt att staten hade valt det lägsta priset så klart …

När jag påtalade prisskillnaden blev svaret: "Jo, det kan skilja lite i pris mellan oss och andra leverantörer."

"Lite?!", nästan skrek jag – innan jag gick ut till Peugeoten med det malande lätet. Lät den elektriska förardörren glida upp och satte mig ner för att klicka hem produkten från Autodoc. Efter två dagar kom paketet – med rätt produkt.

Jag hade på så vis sparat 2.586 kronor, trots en fraktkostnad på 90 kronor.

Det finns många bilägare som inte är lika försigkomna, utan som av gamla vana åker till Mekonomen för att det känns tryggt med kunnig personal bakom disk. Synd att ett personligt bemötande ska innebära ett rån.

 

Nybytt hjullager med ny mutter.

Väl rutet, Joakim!
1035
64
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.