EU-förslaget: Digitalt körkort och nollgräns för rattfylla

EU-kommissionen vill införa gemensamma trafikregler, som noll promille som alkoholgräns för unga förare.
Annons

Det är svårt för polisen att kontrollera utländska körkort. EU-kommissionen menar att detta försvårar brottsbekämpning och därför vill de införa ett gemensamt digitalt körkort. 

– 40 procent av alla trafikbrott som begås av utländska medborgare leder ingenstans eftersom gärningsmannen inte kunde identifieras eller för att det inte gick att kräva in bötesbeloppet, sa EU-kommissionär Adina Vălean vid en presskonferens där hon presenterade EU-kommissionens förslag om ett digitalt körkort och gemensamma trafikregler. 

– Dagens förslag [om digitalt körkort] tar itu med problemet genom att förbättra det gränsöverskridande samarbetet. De som kör farligt får inte komma undan.

Ett gemensamt digitalt EU-körkort ska även göra det enklare att stoppa personer som har indraget körkort.

– Om någon kör så farligt att en EU-medlemsstat anser det lämpligt att dra in körkort ska den personen inte få köra i något annat EU-land. Detta är en no-brainer när det gäller trafiksäkerhet. Men idag kan man köra i andra länder även om man förlorat körkortet i sitt hemland. 

Enklare med digitalt körkort 

Förutom att underlätta för rättsväsendet ska ett digitalt körkort också göra livet lättare för innehavarna. Förutom en plastbit mindre i plånboken ska det digitala kortet också vara lättare att förnya. Dessutom slipper man skaffa nytt kort när man tar kort för tungt släp eller på annat sätt utökar sina behörigheter.

Under en övergångsperiod kommer fysiska och digitala körkort användas parallellt, enligt förslaget.

EU-förslaget: Digitalt körkort och nollgräns för rattfylla
Ett digitalt körkort kan lätt uppdateras med ny bild och nya behörigheter. Det behövs inte ordnas ett nytt kort för varje ändring.

Gemensamma trafikregler med nolltolerans mot alkohol

Det är stor skillnad mellan de olika trafikreglerna inom unionen. Nu vill EU harmonisera reglerna. Det innebär i praktiken att alla kommer få lika tuffa regler som vi har i de nordiska länderna.

Men på en punkt får även vi i Sverige se en skärpning, om förslaget går igenom. EU-kommissionen vill se en sänkning av gränsen för rattfylla till 0,0 promille under de två år man har prövotid.

17-åringar ska få övningsköra tung lastbil 

För att locka fler till chaufförsyrket föreslår EU-kommissionen att gränsen för att övningsköra tung lastbil (C-kort) sänks till 17 år. Idag är gränsen 20 år i Sverige, eller 18 år om man går särskilt gymnasieprogram för godstransport.

Annons
Annons
Rulla till toppen