Rekordras för priserna på begagnade bilar

Bilköparna i Europa håller hårdare i plånboken. Efter en historisk prisuppgång avslutades 2022 med ett rekordtapp.
Annons

Bristen på nya bilar till följd av pandemin och halvledarbrist drev under de senaste två åren en dramatisk prisuppgång på begagnade bilar. Pristoppen kom i juli 2022, men efter det kom en baksmälla med ett prisfall på 11,8 procent, under det sista kvartalet 2022. Det här året har inletts avvaktande med stillaliggande begagnatpriser.

Det är bilhandlesplattformen Auto 1 Group, som under fjolåret sålde 649 000 fordon via sina webbplattser och appar, som har tagit fram statistiken och skapat ett index för begagnatpriser i Europa.

Under våren 2023 föll priserna drastiskt efter en längre tids prisuppgång.

Mätningarna startade 2015 och indexet visar utvecklingen av försäljningspriser för begagnade bilar i grossistledet för bilhandeln, justerat för bilmix, körsträcka och säsong.

Fram till 2020 var prisökningen måttlig och indexet låg i januari 2020 på 118. Det stora prisrycket kom tidigt under 2021 som avslutades på 160,8, för att gå i taket under fjolåret med en topp i augusti på 170,8. Det betyder att snittpriset på en begagnad bil då var 70 procent högre än i januari 2015.

Ted Sporre är vd på Auto 1 Group Nordics.

Ted Sporre, vd på Auto 1 Group Nordics kommenterar siffrorna så här:

– Vi hade räknat med en gradvis och långsam prisnedgång, i stället stod vi inför ett snabbt och brant fall. Inom ett par veckor raderades prishöjningarna för begagnade bilar på mer än ett år ut.

Den stora frågan är givetvis vad som händer under våren. Det mesta talar för att biltillverkningen kommer att ta fart eftersom halvledarbristen inte längre är lika akut. Handlare som sitter med stora lager av begagnade bilar, inköpta för några månader sedan, kan få problem. Det kan betyda prutläge för bilköpare med is i magen och bra koll på vad bilar kostar i dagsläget.

Annons
Annons
Rulla till toppen