Under 25 år har Trafikverket försett svenska vägar med vajerräcken – och det har visat sig vara deras mest effektiva trafiksäkerhetsprojekt. Åtta av tio dödsolyckor har eliminerats längs det svenska vägnätet när mer än 325 mil 2+1-vägar byggts runt om i Sverige.
– Mittseparering är en framgångsrik åtgärd för ökad trafiksäkerhet. Enligt flera studier räddar det 80 liv per år, säger Mats Pettersson, sakkunnig på trafiksäkerhet på Trafikverket till Sydsvenskan.
Tyngre bilar ger fler dödsolyckor
Under senare år har antalet frontalkrockar och andra typer av dödsolyckor ökat längs dessa vajervägar. Det beror på att den svenska fordonsflottan består av allt fler tunga personbilar. Den genomsnittliga tjänstevikten hos en nyregistrerad svensk personbil har på femton år ökat från 1 548 till 1 849 kilo i fjol.
Mittvajern längs en svensk 2+1-väg är dimensionerad för att stå emot en personbil som kör i 110 km/h, väger 1 500 kilo och slår i mitträcket i 20 graders vinkel.
– Inom Trafikverket gör vi djupstudier av alla olyckor där någon omkommer. Vi ser ett språng i bilarnas vikt till följd av elektrifieringen och funderar hela tiden på hur vi kan skapa optimal trafiksäkerhet, säger Mats Pettersson.
Längs motorvägar, där snitthastigheten är högre förses räckena med en kraftigare vajer. Dessa sätts också upp vid känsliga vattentäkter. Men det är kostsamt.
– Vi dimensionerar våra räcken för normalfall. Det är också en kostnadsfråga. Om vi hade valt de kraftigaste räckena överallt så hade vi inte kunnat bygga så många meter 2+1-väg i det här landet.
Kjolar ska skydda vid mc-olyckor
Det har förekommit en del olyckor där motorcyklister glidit under vajerräcket; därför sätts även skydd mot underglidning upp i ytterkurvor.
– Vi har på fem-tio platser i landet, bland annat vid Trafikplats Kropp utanför Helsingborg, satt upp underglidningsskydd i form av särskilda ”kjolar” som vi fäst på undersidan av ytterkurvornas balkar.
Tanken är att dessa ”kjolar” ska fånga upp en motorcyklist som får sladd och riskerar att glida in under sidoräckena.
Genomsnittlig tjänstevikt (kg) hos nyregistrerade personbilar
År | Dieselbil | Elbil | Laddhybrid |
---|---|---|---|
2012 | 1685 kg | 1571 kg | 1598 kg |
2013 | 1728 kg | 1580 kg | 1841 kg |
2014 | 1748 kg | 1628 kg | 1878 kg |
2015 | 1788 kg | 1784 kg | 1876 kg |
2016 | 1835 kg | 1834 kg | 1920 kg |
2017 | 1866 kg | 1800 kg | 1900 kg |
2018 | 1924 kg | 1722 kg | 1916 kg |
2019 | 1914 kg | 1854 kg | 1958 kg |
2020 | 1987 kg | 1897 kg | 1970 kg |
2021 | 2085 kg | 2021 kg | 1970 kg |