Vajerräckena håller inte för allt tyngre bilar

Vajerräckena längs svenska vägar är inte dimensionerade för tyngden på dagens bilar. Nu får motorvägar kraftigare vajerräcken.
Annons

Under 25 år har Trafikverket försett svenska vägar med vajerräcken – och det har visat sig vara deras mest effektiva trafiksäkerhetsprojekt. Åtta av tio dödsolyckor har eliminerats längs det svenska vägnätet när mer än 325 mil 2+1-vägar byggts runt om i Sverige.

– Mittseparering är en framgångsrik åtgärd för ökad trafiksäkerhet. Enligt flera studier räddar det 80 liv per år, säger Mats Pettersson, sakkunnig på trafiksäkerhet på Trafikverket till Sydsvenskan.

Tyngre bilar ger fler dödsolyckor

Under senare år har antalet frontalkrockar och andra typer av dödsolyckor ökat längs dessa vajervägar. Det beror på att den svenska fordonsflottan består av allt fler tunga personbilar. Den genomsnittliga tjänstevikten hos en nyregistrerad svensk personbil har på femton år ökat från 1 548 till 1 849 kilo i fjol.

Mittvajern längs en svensk 2+1-väg är dimensionerad för att stå emot en personbil som kör i 110 km/h, väger 1 500 kilo och slår i mitträcket i 20 graders vinkel.

– Inom Trafikverket gör vi djupstudier av alla olyckor där någon omkommer. Vi ser ett språng i bilarnas vikt till följd av elektrifieringen och funderar hela tiden på hur vi kan skapa optimal trafiksäkerhet, säger Mats Pettersson.

Längs motorvägar, där snitthastigheten är högre förses räckena med en kraftigare vajer. Dessa sätts också upp vid känsliga vattentäkter. Men det är kostsamt.

– Vi dimensionerar våra räcken för normalfall. Det är också en kostnadsfråga. Om vi hade valt de kraftigaste räckena överallt så hade vi inte kunnat bygga så många meter 2+1-väg i det här landet.

Kjolar ska skydda vid mc-olyckor

Det har förekommit en del olyckor där motorcyklister glidit under vajerräcket; därför sätts även skydd mot underglidning upp i ytterkurvor.

– Vi har på fem-tio platser i landet, bland annat vid Trafikplats Kropp utanför Helsingborg, satt upp underglidningsskydd i form av särskilda ”kjolar” som vi fäst på undersidan av ytterkurvornas balkar.

Tanken är att dessa ”kjolar” ska fånga upp en motorcyklist som får sladd och riskerar att glida in under sidoräckena.

Genomsnittlig tjänstevikt (kg) hos nyregistrerade personbilar

ÅrDieselbilElbilLaddhybrid
20121685 kg1571 kg1598 kg
20131728 kg1580 kg1841 kg
20141748 kg1628 kg1878 kg
20151788 kg1784 kg1876 kg
20161835 kg1834 kg1920 kg
20171866 kg1800 kg1900 kg
20181924 kg1722 kg1916 kg
20191914 kg1854 kg1958 kg
20201987 kg1897 kg1970 kg
20212085 kg2021 kg1970 kg
Källa: Trafikanalys
Annons
Annons
Rulla till toppen