Ny motor dricker ammoniak – inga CO2-utsläpp

Är ammoniakbränsle räddningen för förbränningsmotorn? Det tror kinesiska GAC Motor som nu visar en ammoniakmotor för personbilar.
Annons

Kinesiska GAC Motor har under ett teknikevent visat en motor en fyrcylindrig tvålitersmotor på 163 hästkrafter (120 kW) som drivs av ammoniak. Den stora fördelen är att det inte blir några utsläpp av koldioxid.

Det finns många som vill hitta andra lösningar på de globala miljöproblemen än att alla ska tvingas köra elbilar. Vätgasdrivna bränsleceller är en teknik som Toyota och BMW jobbat med i många år. En annan lösning är att använda syntetiska bränslen i vanliga förbränningsmotorer.

GAC tror på ett tredje alternativ – ammoniak som bränsle. Eftersom ammoniak inte innehåller några kolatomer uppstår det ingen koldioxid om man lyckas uppnå fullständig förbränning. GAC Motor utlovar en 90 procentig minskning av koldioxidutsläppen med första generationens ammoniakmotor.

Nackdelarna med ammoniak som bränsle är dock flera. Energidensiteten är ungefär en tredjedel av dieselns och det är svårt att antända ammoniak. Det krävs en perfekt blandning av luft och ammoniak för att få till en förbränning.

Den låga energidensiteten kan dock kompenseras till viss del av att bränslet passar bra i motorer med hög kompression då oktantalet är 120. Literpriset är dock högt.

Det som troligen slår in sista spiken i kistan för ammoniak som bränsle är att det är ytterst giftigt och det skulle behövas en ny och kostsam infrastruktur för att hantera bränslet.

– Ammoniak är ett helvete att hantera. Jag kan inte se att det skulle fungera för personbilar, säger analytikern Colin McKerracher till Bloomberg.

Annons
Annons
Rulla till toppen