Företaget Recurrent har samlat in data från 10 700 stycken Tesla Model 3 och Model Y i USA. De har jämfört hur mycket batterierna försämrats för bilar som snabbladdats till 90 procent med den som bara snabbladdats högt 10 procent av laddtillfällena.
Jämförelsen visar ytterst små skillnader som ligger inom den statistiska felmarginalen. Förklaringen är att elbilarna har mjukvara som anpassar laddhastigheten till batteriets förmåga att ta emot laddning. Därför går det långsamt att ladda de sista procentenheterna upp till 100 procent.
Trots att siffrorna krossar uppfattningen att snabbladdning är skadligt rekommenderar Recurrent ändå att man undviker snabbladdning i extrem värme och ser till att batteriet är uppvärmt inför snabbladdning i extrem kyla.
Sporrade av resultaten ska Recurrent göra motsvarande analyser av snabbladdning med andra elbilsmodeller. Det är bra eftersom forskare i Österrike kommit till andra slutsatser.