”Nya Toyota C-HR laddhybrid är bekväm på långfärd”

Nästa år kommer en ny generation Toyota C-HR med fyrhjulsdrift och som laddhybrid. Vi har redan fått provköra en förseriebil.
Annons

Var är du och kör Magnus?
– I Bryssel eftersom det är här på Toyotas europeiska utvecklingsavdelning som nya C-HR utvecklats strikt för den europeiska marknaden.

Vad är nytt med nya C-HR?
– Ännu kantigare form, fyrhjulsdrift med elhybrid, laddhybrid som går 66 km på el, bekvämare och tystare körning, bättre växellåda med mera.

0-100 km/h går på 7,3 sekunder med laddhybriden trots tvåhjulsdrift. Foto: Magnus Fröderberg

Är den sportig att köra?
– Enligt Toyotas egen ägarundersökning tycker 61,4 procent att förra generationen C-HR är tråkig att köra. Det vill Toyota så klart ändra på. Och visst är det bra tryck i laddhybriden, men framför allt är nya C-HR komfortabel med ny skön fjädring, sköna stolar och laminerade rutor som stänger ute störande ljud.

Något att klaga på?
– Det finns det ju alltid. Det är lite synd att laddhybriden inte går att få med fyrhjulsdrift, men det hade väl blivit för dyrt och trångt. Och apropå trångt så är bilen inte den rymligaste. Den köps för utseendets skull. Toyota har andra bilar som är mer praktiska.

Har du lyckats snoka upp något nu när de fått komma in på Toyotas hemliga utvecklingsavdelning?
– De hade städat bort hemligheterna noga och det är inte lätt att förstå vad formgivarna ritar för detalj på en bil. Men jag fick höra två saker om Toyotas kommande elbilar: Dels att de satsar på lägre batterier så att de kan bygga lägre bilar med mindre luftmotstånd, de ska gå från 15 till 10 cm höjd på batteripaketen. Dels att Toyota ska försöka komma med innovativa elbilar, ungefär som när de lanserade Prius och Rav4.

Premiär: Toyota C-HR kommer som laddhybrid
Annons
Annons
Rulla till toppen