Larmet: Din bil säljer vidare dina hemligheter

”En mardröm.” Mozilla riktar hård kritik mot 25 biltillverkare för allvarliga integritetsintrång. Nissan och Kia samlar till och med in data om ditt sexliv.
Annons

Visst är det obehagligt när man är i diskussion med någon och plötsligt får reklam om det diskuterade ämnet i sin smartphone i sociala medier, knappt några timmar senare? 

Det räcker nästintill med att tänka en tanke för att få reklam numera, som på beställning. Ändock är det här teknik som vi har börjat vänja oss vid. Men det är inte enbart våra smarta, handhållna enheter och klockor som lyssnar på oss. Det gör även våra bilar. 

Stiftelsen Mozilla Foundation, som kämpar för människors integritet på internet, har tittat närmare på hur nya bilar samlar in information om sina användare. 

Det man fann var att majoriteten av de undersökta bilarna kunde dela dina data vidare efter ditt ”samtycke”, bland annat till tredjehandsaktörer och tillhandahållare av tjänster. 

Medicinsk information, kontaktuppgifter, var man befinner sig, till och med vem man dejtar är exempel på data som moderna fordon kan samla in. 

Inte nog med att jättelika biltillverkare har tillgång till dina data, kan hela 84 procent av dem enligt Mozillas undersökning dela den vidare. Rapporten visar också att 76 procent dessutom kan sälja datan till tredjepartsföretag. 

Lite mer än hälften av tillverkarna (54 procent) menar att de även kan dela vidare din personliga information till staten och myndigheter mot en formell förfrågan. 

Mozilla är mycket kritisk till att biltillverkarna inte ger sina användare någon egentlig möjlighet att tacka nej till datainsamlingen. Tesla gör detta, men då deaktiveras bilens uppkoppling till nätet helt – något som enligt tillverkaren kan leda till ”nedsatt funktionalitet, allvarlig skada, eller inoperabilitet”. Foto: Tesla

Tesla i botten – Nissan och Kia kartlägger sexvanor

Totalt granskades 25 olika biltillverkare där endast Renault och Dacia uttalat ger sina fordonsägare kontroll över sina data. Tesla fick sämst betyg enligt undersökningen medan Nissan i sin tur har de mest ögonbrynshöjande datainsamlingskategorier. 

Bland annat samlar Nissan in information om din ”sexuella aktivitet”, medan Kia har en mer allmän kategori där de samlar in data om ditt ”sexliv” i stort. Sedermera meddelar sex tillverkare att de samlar in ”genetisk information” eller ”genetiska egenskaper”. 

I Europa har vi regelverk som GDPR-lagstiftningen, som ska fungera för att sätta stopp för detta. Det ska även understrykas att Mozillas undersökning omskriven i denna artikel gäller endast USA-marknaden. Mozilla menar att biltillverkarna är otydliga i hur de låter så väl förare som passagerare ge sitt samtycke till datainsamling. Långa och svävande användaravtal ger en ”illusion” om samtycke.

Annons
Annons
Rulla till toppen